20 % sleva na BrainMax Pure Yerbu! Platí na všechny příchutě jen tento týden! Zakoupíte ZDE

11 pravidel pro boj s alergií na pyl

Jaro je tady. Pokud patříte mezi miliony lidí, kteří se na jaře potýkají s pylovými alergiemi, možná vás bude zajímat, že můžete účinně snížit příznaky alergie pomoci několika jednoduchých přírodních řešení. V tomto článku si vysvětlíme, co jsou to pylové alergie a jaké jsou jejich příznaky. Pochopíte, jak imunitní systém reaguje na pyl a proč se u nás mohou objevit pylové alergie

Co je to alergie na pyl?

Pyl jsou drobná práškovitá zrna, která se uvolňují z kvetoucích rostlin. Pyly přenáší vítr, včely a další hmyz z jedné rostliny na druhou, a slouží tak v jejich reprodukční roli. Pro rostliny je to důležité, nicméně když je pyl ve vzduchu, může přistát na očích, nosu, kůži, nebo se dostat do plic. Pokud trpíte alergií na pyl, může konkrétní pyl vést k alergické reakci. Vzhledem k tomu, že různé rostliny rostou v různých obdobích v závislosti na typu pylu, na který jste alergičtí, můžete s alergiemi bojovat pouze po určitou dobu během jara a léta. Ovšem jsou i lidé, kteří mají alergii na více typu pylů a ti pak mohou mít příznaky po celé jaro i léto. 

Načasování pylové alergie

Jarní alergie bývají způsobeny stromy, nejčastěji to bývá dub, olivovník, jilm, břízy, jasan, topol, javor nebo cypřiš. V závislosti na tom kde žijete, může alergie začít již v zimě, kde mohou dříve kvést stromy. Pozdní jaro nebo počátek léta jsou pylové alergie obvykle způsobeny pylem z trávy. Stejně jako u jarních alergií, může být alergie i dána tím, kde žijete. Pozdní léto a podzim jsou alergie obvykle způsobeny pylem plevelů.

alergie-na-pyl-infografika-brainmarket-cz

Ne všechny sezónní alergie jsou alergie na pyl

Pokud se pohybujete po celé zemi, nebo cestujete do jiných států, můžete si všimnout, že některé alergie mizí, nebo se objevují nové v závislosti na ročním období, typu rostlin a pylu v dané oblasti. Pyl může cestovat na velké vzdálenosti a může se lišit v různých oblastech. Je třeba mít i na paměti, že některé alergie nejsou způsobeny pylem, ale plísněmi ve vnitřních prostorách, roztoči atd. Takže je velmi důležité pochopit příčinu alergie, aby jste byli schopni ji zabránit. 

Příznaky alergie na pyl

symptomy_alergie_Infografika-BrainMarket_CZ

Jak imunitní systém reaguje na pylové alergie?

Alergie na pyl souvisí s imunitním systémem. Alergie je způsobena přecitlivělou reakcí imunitního systému na antigen, který pak spouští alergickou reakci. Například pokud jste v ranném dětství narazili na problém s okolním prostředím, vaše tělo nemusí být schopné vyvinout přirozenou imunitní odpověď na určitý pyl nebo jiné věci, a může způsobit, že budete náchylní k alergické reakci.

jak-lecit-alergii-na-pyl

Vyvážená imunitní odpověď je klíčová

I když si většina lidí nespojí zdraví střev a alergie, je to právě nejčastější problém, který může zvýšit náchylnost k alergii. Nevyvážený střevní mikrobiom je zodpovědný až ze 70% za pozdější vznik alergie. Když se střevní mikrobiom v dětství změní, může to vést k přecitlivělosti na bezpečné částice z okolního prostředí. To může nejen zvýšit riziko pylové alergie, ale také riziko astmatu, autoimunitních onemocnění nebo chronického zánětu. Zatímco mnoho lidí s pylovými alergiemi má alergie od dětství nebo dospívání, je i možné, že se pylové alergie vyvinou v pozdějším věku, nebo se s přibývajícím věkem budou zhoršovat její projevy. Je také možné snížit nebo úplně eliminovat příznaky pylových alergií pomocí správné podpory imunitního systému. 

jak-vznika-pylova-alergie-brainmarket-infografika

Efektivní řešení při alergii na pyly

Pokud jste se někdy potýkali, nebo se potýkáte s alergií, máme pro vás dobrou zprávu. Existuje mnoho lidí, kteří dokázali snížit nebo dokonce úplně eliminovat její příznaky. A to bez léků. Náš životní styl hraje velkou roli ve způsobu, jak imunitní systém pracuje a reaguje na okolní prostředí. Některé změny v životním stylu pomohou vyrovnat imunitní reakce a tlumit reakce podobné alergii. Konvenční léčba alergie není nejlepší způsob, protože neřeší konkrétní příčinu, ale pouze její následky. Pokud jde o alergii, je důležité si uvědomit, že když náš imunitní systém vyvolá alergickou reakci na něco, je to proto, že cítí, že něco není v pořádku. Místo toho, aby jste řešili příznaky alergie, zkuste se zaměřit na to, co ji způsobuje a vytvořte si přirozený obranný systém.

venkovni-a-vnitrni-alergeny-na-svem-vrcholu-infografika-brainmarket-cz

1.) Protizánětlivá strava

Možná vás bude zajímat, co má společného alergie na pyl a strava. Pravda je taková, že strava souvisí se vším, co se děje v našem těle. Jíst potraviny s vysokým obsahem cukrů, rafinovaného oleje, konvenčních mléčných výrobků, lepku, průmyslově zpracovaných potravin, nezdravých potravin a umělých přísad, automaticky zvyšuje zánětlivost v našem těle. Strava, která podporuje zánětlivost, zejména pokud má vysoký obsah mléčných výrobků a lepku, může také zvýšit produkci hlenu a problémy s dutinami. Zánětlivá strava také ohrožuje střevní mikrobiom, což dále zvyšuje riziko a příznaky pylových alergií. Chcete-li snížit riziko a zlepšit nepříjemné příznaky pylové alergie, doporučuji protizánětlivou stravu bohatou na živiny. Odstraňte zánětlivé potraviny, jako je cukr, rafinovaný olej, konvenční mléčné výrobky, lepek a jakékoli průmyslově zpracované potraviny. 

protizanetlive_potraviny_brainmarket_infografika

Jezte protizánětlivé potraviny s vysokým obsahem živin, včetně listové zeleniny, jako je kapusta, špenát, mangold, ale také okurka, celer a chřest. Z ovoce zařaďte takové, které má nízký glykemický index jako je citron, limetka, bobulovité ovoce, ale dále také byliny a koření jako je kurkuma, zázvor, máta, rozmarýn a oregáno. Ze zdravých tuků by jste měli konzumovat avokádo, kokosový olej, extra panenský olivový olej a organické máslo nebo ghí. Z bílkovin by to mělo být hlavně hovězí maso, drůbež, vejce a ryby. Neměly by chybět ani kvašené potraviny jako je zelí, kimči nebo kefír. 

  • Omega 3 ať už z rybího oleje nebo z řas je numero uno v boji proti zánětům. Váš buněčný poměr omega 3 vs omega 6 rozhoduje o tom, jestli budete nebo nebudete náchylní k zánětům. Optimální poměr Omega 3 vs Omega 6 je 3:1, ale i 5:1 je ještě v normě. Problém je, že populace zápdního světa vlivem svého jídelníčku dokázala tento poměr posunout na neuvěřitelných 16:1. Váš poměr můžete zjistit pomocí jednoduchého testu a buněčný průměr nejlépe upravit tímto omega 3 olejem.
  • Česnek - o česneku víme, že je to přírodní antibiotikum, které pomáhá odvrátit infekce, viry a dokonce i alergie. A právě denní konzumací syrového česneku můžete efektivně bojovat proti všem typům alergií, protože zásadním způsobem posiluje imunitní systém.
  • Citrony - citron i limetka jsou vynikající k posílení imunitního systému a používají se jako podpůrná léčba celé řady onemocnění, a to včetně alergií. Tyto druhy ovoce jsou nabité vitamínem C a antioxidanty, které posilují imunitu. Kromě toho detoxikují tělo a zbavuje ho nečistot. 
  • Vývar - hovězí a kuřecí vývar je bohatý na mnoho minerálů a aminokyselin, které podporují hojení při propustnosti střev a tím pomáhají posilovat imunitní systém.
  • Probiotické potraviny - potraviny bohaté na probiotika podporují imunitu a mohou pomoci s poškozenou střevní výstelkou (která oslabuje imunitní systém). Mezi takové potraviny patří například zelí, kefír, kimči, kombucha, jogurty.

prirodni_antihistaminika_infografika_brainmarket_CZ

2.) Konzumujte potraviny s nízkým obsahem histaminu

Histamin je důležitý neurotransmiter a molekula imunitního posla. Je nezbytný pro zdravé fungování našeho těla. Podílí se na procesech zahrnujících sekreci kyseliny chlorovodíkové pro trávení, třídění zásob vody do klíčových oblastí těla, zánětlivou reakci a komunikaci s mozkem. Receptory histaminu se nacházejí po celém těle, včetně hladkého svalstva a endoteliálních buněk střev a centrálního nervového systému.

I když je histamin nezbytný a hraje velmi důležitou roli v našem zdraví, nesmí ho být příliš velké množství. Nesnášenlivost histaminu znamená, že tělo ho má příliš mnoho a nebude schopné vyloučit jeho přebytek. To pak může ovlivnit celé tělo, včetně plic, střev, mozku, srdce a hormonů. Může vést k celé řadě problémů, včetně zažívacích potíží, poruch spánku, problémů s močovým měchýřem, úzkostí, bolestem hlavy a kožním problémům. Pyl a sezonní alergie jsou některé ze známek intolerance histaminu. 

Ke snížení nesnášenlivosti histaminu a následných alergií na pyl doporučuji odstranit nebo omezit potraviny s vysokým obsahem histaminu, včetně uzenin, sušeného ovoce, kyselých potravin, potravin obsahujících ocet, zrající sýry, uzené ryby, ořechy, nebo ze zeleniny například lilek. Měli by jste se také vyhnout potravinám uvolňující histamin, včetně banánů, čokolády, avokáda, rajčat, korýšů, jahod, kravského mléka, konzervantů a barviv. Místo toho se zaměřte na potraviny s nízkým obsahem histaminu jako je je třeba artyčok, červená řepa, brokolice, mrkev, květák, okurka, pórek, salát, cibule, mangold, cuketa, kokosový olej, ghí, jablka, ostružiny, borůvky, třešně, hrušky. Můžete zkusit snížit konzumaci těchto potravin po dobu jednoho nebo dvou týdnů a zjistit, zda zaznamenáte zlepšení alergie na pyl. Pokud ano, máte problémy s histaminem a měli by jste pravidelně zařazovat nízkohistaminovou dietu.

potraviny_nizky_obsah_histaminu_Infografika-BrainMarket_CZ

4.) Dostatečná hydratace

Voda je klíčem ke zdraví. Plod se vyvíjí v prostředí vázaném na vodu uvnitř plodového vaku a systém přídělu vody na vodu se u dítěte projeví brzy po narození, aby nedošlo k dehydrataci. Histamin pomáhá přerozdělovat vodu v těle. Pomáhá zajistit, aby naše životně důležité orgány přijímaly dostatek vody pro udržení optimálního fungování. Pokud jste chronicky dehydratovaní, musí histamin odebírat vodu z hlavních oblastí životně důležitých orgánů a posílat ji do jiných, z důvodů fungování organismu. Taková chronická dehydratace může vést k nadměrné aktivitě histaminu a jeho následné nesnášenlivosti. Jak teď už víme, tak nesnášenlivost histaminu může vést k řadě nepříjemných příznaků, jako je kýchání, únava, bolesti, slzení očí a kašel. 

Aby jste si udrželi zdravé tělo a snížili příznaky pylových alergií, je důležitá dostatečná hydratace. Doporučuji použít systém vodní filtr, aby jste zabránili případné toxicitě z vody a vodovodu. Vyvarujte se plastových láhví na vodu a místo nich používejte sklenice a skleněné láhve. Začněte svůj den se sklenicí čisté vody. Můžete do ni přidat trochu citronu nebo jablečného octa pro další zvýšení zásaditosti a podporu trávení. Pijte pravidelně po celý den a preferujte bylinkové čaje a smoothie. Kromě vody konzumujte ovoce a zeleninu, které obsahuje větší množství vody.

duvody_piti_ciste_vody_CZ_Infografika_Instagram_BrainMarket

5.) Snižte stres a preferujte dostatečný spánek

Chronický stres a nedostatečný spánek, mohou přispět k tvorbě zánětu v těle a ohrozit i zdraví střev. Když jste ve stresu, vaše tělo také uvolňuje histamin, který chrání tělo. Pokud jde už o chronický stres a vaše tělo je unavené z nedostatku spánku, uvolní příliš mnoho histaminu. Jak už víme, příliš mnoho histaminu pro tělo není dobré a může vést k celé řadě problémů, včetně alergie. 

Aby jste snížili alergii na pyl, měli by jste i snížit míru stresu a zlepšit své spánkové návyky. Můžete vyzkoušet meditaci, dechová cvičení, relaxační cvičení, aby jste snížili míru stresu. Můžete trávit čas se členy rodiny, přáteli nebo svými mazlíčky. Také se ujistěte, že jdete spát a budíte se přibližně ve stejnou dobu. Vytvořte si spánkovou rutinu, která vám bude vyhovovat. Investujte do pohodlné postele, ložního prádla i polštářů. K relaxaci mohou také přispět solné lampy nebo éterické oleje.

spanek-infografika

6.) Zlepšete zdraví střev

Změna střevního mikrobiomu může mít vážné důsledky pro celkové zdraví. Může vést ke chronickému zánětu a ovlivnit imunitní odpověď. Zvýší alergickou reakci a poté může vést k příznakům alergie i při kontaktu s jinak bezpečnými částicemi pylu. Zánětlivé potraviny, nadužívání antibiotik, toxiny z životního prostředí a stres mohou ovlivnit zdraví a vést k alergiím. Chcete-li zlepšit zdraví střev, doporučuji jíst protizánětlivé potraviny, snižovat toxicitu používáním přírodních a organických produktů, nekouřit, trávit více času v přírodě a snížit míru stresu. Probiotika také hrají důležitou roli ve střevním mikrobiomu a imunitě. Jedná se o prospěšné bakterie, které žijí uvnitř trávicího traktu a pomáhají nás chránit před infekcemi, viry a mohou být také velmi účinná při snižování příznaků alergie. Jsou tak účinná, že studie publikovaná v časopise Pediatrics zjistila, že ženy, které během těhotenství pravidelně užívají probiotika, tím významně snižuji riziko vzniku alergie u dítěte.1

fakta_o_streve_Infografika_Instagram_BrainMarket

7.) Zvyšte hladinu vitamínu D

Vitamín D je pro náš imunitní systém zásadní. Jeho nízká hladina je spojena s chronickým zánětem a rizikem vzniku alergií. I když přijímáte vitamin D ze slunce, je v zimním období těžké mít optimální hladinu tohoto vitamínu. Doplnit vitamin D3 můžete s naším BrainMax Vitamin D3 & K2.

ucinky_vitaminu_D3_K2_infografika_brainmarket_CZ

8.) Zařaďte kvercetin a vitamín C

Užívání kvercetinu a vitamínu C může výrazně zlepšit vaší imunitní odpověď na alergeny. Kvercetin a další bioflavonoidy jsou skvělé pro podporu imunitního systému a snížení histaminových reakcí. Přirozeně se kvercetin vyskytuje v zelenině jako brokolice, květák, cibule, šalotka, dále pak zelený čaj a citrusové plody. Lidé, kteří jsou náchylní k sezónním alergiím by měli kvercetin začít užívat několik týdnů před příchodem jara, kdy začnou kvést stromy a rostliny.

brainmax_kvercetin_a_bromelain_infografika_brainmarket_CZ_1

9.) Zvyšte hladinu glutathionu

Glutathion je silný antioxidant, který se nachází v rostlinách, zvířatech, houbách i některých bakteriích. Pomáhá přirozené antioxidační reakci vašeho těla. Může také pomoci zlepšit zánětlivou reakci, snížit oxidační stres a snížit tak riziko sezónních alergií.

glutathion_nejsilnejsi_antioxidant_infografika_brainmarket_CZ (1)

10.) Proteolytické enzymy

Proteolytické enzymy pomáhají urychlit proteolýzu (rozklad bílkovin). Kromě toho pomáhají stimulovat imunitní aktivitu a optimalizovat funkci imunitního systému podporou zdravých střevních bakterií a zdravého mikrobiomu. Ve výsledku mohou také podporovat imunitní zdraví a zlepšovat příznaky alergie. 

11.) Zařaďte kopřivu

Kopřiva dvoudomá má bohatou historii léčení sahající až do středověku v Evropě, kde byla používaná jako diuretikum (močopudné vlastnosti), dále k úlevě od bolesti kloubů a zadržování tekutin (otoky). Kopřiva přirozeně reguluje histamin, a proto stále větší počet lékařů doporučuje užívat kopřivu před začátkem sezóny senné rýmy.

Běh na dlouhou trať, ale symptomy alergie se dají minimálně zmírnit

Boj s alergií nepřemůžete za jeden týden, ale změnou životního stylu v kombinaci s určitými doplňky strav jako jsou kvercetin a glutathion se dají její projevy minimálně zmírnit. Vím to, protože ještě minulou sezónu jsem byla v tuto dobu nepoužitelná. Stále plný nos, svědivé a slzející oči. Přiznám se, že tohle období jsem si prostě moc neužívala. Ale tuto sezónu už nesmrkám a nepociťuji žádné projevy alergie. Letos jsem ani na alergii pro prášky nemusela chodit. Když jsem to zvládla já, zvládnete to taky. Ale vyžaduje velké změny v jídelníčku a v životě, které ovšem stojí za to. Snad vám tento článek pomůže zbavit se alergických nepříjemností a jesti se vám líbil budu ráda za jeho sdílení.

Veronika Halusková 

1. Probiotic administration in early life, atopy, and asthma: a meta-analysis of clinical trials, Nancy Elazab 1Angelico MendyJanvier GasanaEdgar R VieiraAnnabelle QuizonErick Forno, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23958764/ .