20 % sleva na BrainMax Pure Yerbu! Platí na všechny příchutě jen tento týden! Zakoupíte ZDE

Inulin z Agáve - vlastnosti, výhody

Často se zdá, že příroda má lék na všechno a může nám nabídnout potraviny, které mají spoustu léčivých účinků. Mezi takové patří určitě Agáve. Agáve řadíme mezi největší rod pouštních rostlin Agavaceae. Původem je z Mexika a Karibiku odkud byly tyto rostliny přivezeny do Evropy, Afriky a na Dálný východ, španělskými obchodníky. Nyní se pěstuje po celém světě. Agáve byla historicky ceněna jako významný zdroj vlákniny a různé studie poukazují na jejich prebiotické vlastnosti - zejména pokud jde o podporu růstu zdraví prospěšných bakterií v GI traktu, jako jsou bifidobakterie a laktobacily. Existuje celá řada výzkumů o doplňcích, které potvrzují jeho schopnost pomoci osobám, které trápí gastrointestinální potíže. Zatímco inulin lze najít ve více než 3000 druzích zeleniny, mezi jeho hlavní zdroje patří agáve, česnek, chřest, a kořen čekanky, které všechny obsahují 15-20% inulinu. 

Co je to inulin?

Inulin je rozpustná vláknina, která se nachází ve vysokém množství v některých rostlinách jako je Čekanka nebo Agáve. Patři do třídy sacharidů známých jako fruktany, což znamená, že jsou tvořeny molekulami fruktózy, které jsou spojeny dohromady, aby tak zabránily trávení v tenkém střevě. Místo trávení putuje inulin do střeva, kde působí jako prebiotikum. Ty pomáhají krmit a zvyšovat počet dobrých bakterií v našem zažívacím traktu. Další potraviny, které obsahují inulin je například cibule, banán, česnek nebo chřest. Vláknina jako je inulin se používá již stovky let ke zlepšení funkce a zdraví střev a kromě toho i potlačení chuti k jídlu.

inulin-agave-brainmax-pure-infografika-brainmarket-cz

K čemu je inulin dobrý?

1.) Vysoký obsah vlákniny

Je známo, že množství vlákniny v západní stravě není dostatečné. Pokud nemáme dostatečný příjem je inulin výborný pomocník, jak jednoduše vlákninu zařadit do stravy. Vláknina nejen, že pomáhá trávicímu traktu efektivněji pracovat, ale je důležitá pokud trpíte zácpou. Jak jsme již řekli, inulin funguje jako prebiotikum

2.) Má prebiotické účinky

Tlusté střevo je domovem více než 400 druhů bakterií, které se běžně označují za dobré nebo špatné bakterie. Velké množství bakterií je důležité pro naše zdraví. Nerovnováha mezi dobrými a špatnými bakteriemi může vést k onemocnění. Inulin je prebiotikum - druh rostlinné vlákniny, který podporuje růst dobrých bakterií ve střevě. Protože tato vláknina prochází nestrávená žaludkem je skvělým zdrojem energie pro bakteriální flóru ve střevě. To zlepšuje funkci střev, což vede k lepšímu gastrointestinálnímu zdraví. 1

3.) Reguluje hladinu cukru v krvi

Důvod, proč by se diabetici měli dbát na dostatečný přísun vlákniny je proto, že. . Studie ukazují, že inulin může zlepšit citlivost na inzulín. Jedna studie zjistila, že 10g inulinu denně stačí ke snížení koncentrací inzulínu na lačno. 2

4.) Potlačuje chuť k jídlu

Fakt, že inulin pomáhá v hubnutí není úplně přesný. Ve skutečnosti je inulin přímo zodpovědný za to, že jako vláknina zasytí žaludek na delší dobu a může potlačit chuť k jídlu. Nicméně první studie naznačují, že by inulin mohl změnit propustnost střevní stěny pro tuky a tím by mohl být efektivní při hubnutí tukové tkáně. Dosud to ovšem není dostatečně potvrzeno.

5.) Snižuje hladinu cholesterolu

Naše tělo obsahuje žlučové kyseliny, které napomáhají trávení a vstřebávání tuků. Tyto žlučové kyseliny se skládají z cholesterolu. Když konzumujeme inulin (nebo jakýkoli jiný druh rozpustné vlákniny), váže se na tyto žlučové kyseliny a odstraňuje je z těla. Játra poté používají cholesterol cirkulující v krvi k výrobě žlučových kyselin, což snižuje množství, které je k dispozici pro výrobu LDL cholesterolu (špatného cholesterolu). Jednoduše řečeno inulin je magnet, který se pohybuje tělem a zachytává žlučové kyseliny. A jelikož tělem prochází méně žlučových kyselin a v tělo potřebuje určitě množství, naše játra jsou nucena spotřebovat LDL cholesterol. Pokud Vás tedy trápí zvýšený cholesterol, bylo by dobré do svého jídelníčku inulin zařadit. Snižuje počet tukových buněk v krvi a tím i hladinu cholesterolu. 

Agáve, čekanka a topinambur. Tři potraviny, které obsahují nejvyšší množství inulinu. Stejně jako jiné druhy vlákniny není inulin tráven v tenkém střevě, ale místo toho putuje neporušený do tlustého střeva. Pokud víte, že máte nedostatek vlákniny ve stravě, je inulin ideální řešení, jak zvýšit obsah vlákniny ve stravě a tím i upravit zažívání.

 

Veronika Halusková

 

1. Agave Inulin Supplementation Affects the Fecal Microbiota of Healthy Adults Participating in a Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Trial, Hannah D Holscher Laura L Bauer Vishnupriya Gourineni Christine L Pelkman George C Fahey Jr Kelly S Swanson 

2. Effects of dietary inulin on serum lipids, blood glucose and the gastrointestinal environment in hypercholesterolemic men, Jennifer L.CauseyB.S.Joellen M.FeirtagPh.D.Daniel D.GallaherPh.D.Bryan C.TunglandB.S.Joanne L.SlavinPh.D., R.D.