Novinka! BrainMax Full Spectrum CBD⁠! Přírodní olej s obsahem nepsychoaktivního kanabinoidu. Zakoupíte: ZDE

Slunce jako zdroj vitamínu D

Čerpejte sílu z jarního slunce! Doplňte po zimě vitamín D z přírodních zdrojů.

Je zdravé se slunit, nebo je lepší se před sluncem chránit? Platí pořád staré české pořekadlo ,,kde nechodí slunce, chodí lékař", nebo je to už úplně jinak? Ať už máte sluníčko rádi, nebo se naopak bojíte, jsou následující řádky psány pro vás.

Dnes jsme všemožně masírování zprávami o škodlivosti slunečního záření, na základě kterých si vytváříme "nezdravé" návyky, které v konečném důsledku našemu zdraví mohou škodit. Na jedné straně tu máme nedostatek slunečních paprsků u západní vyspělé populace (až 60%), se kterou souvisí deprese, úzkost, špatný stav kostí, imunita, hormonální disbalance, přejídání atd.. Na druhé straně tady máme masáž z médií o nutnosti mazat se opalovacími krémy, když jdeme ven a nevystavovat se slunečním paprskům kvůli hrozbě rakoviny.

nedostatky-vitaminu_d

Kde je pravda?

Pravda je někde napůl. Je jasné, že když jste na dovolené u moře nebo na koupališti a ležíte celý den na slunci za účelem chytání bronzu, pak takové vystavování se slunečním paprskům můžeme označit jako škodlivé. Ale pokud jdete s dětmi do parku, nebo posekáte zahradu do půl těla během hodinky, doporučoval bych neužívat žádné opalovací krémy, maximálně kokosový olej. Pokud jste fototyp I, zkraťte pobyt na přímém slunci vždy o polovinu oproti běžným doporučením.

Slunce, aneb zázračný lék, na který se zapomnělo

Proč se na chvilku každý den vystavit slunečním paprskům bez ochrany (krémy, brýle)?

V roce 2014 publikovali vědci z Edmontské univerzity článek, ve kterém ukázali na chybu ve stanovení DDD vitamínu D. Poukázali na to, že doporučovaných 600 I.U. nestačí na pokrytí potřeb zdravého člověka. Dávka by měla být téměř 15x vyšší, tedy 8895 I.U. denně. Takovou získáte ze slunečního svitu, vhodnou stravou a suplementací.

benefity-vitaminu-d-infografika-insta

Sluneční záření jako zdroj Vitamínu D a energie je nenahraditelné. Navíc sluneční záření ničí viry.

Zde je pár pravidel, kterých se držet při dobíjení Vitamínu D:

  • Za tvorbu vitamínu D je zodpovědné UV-B záření, proto jakákoliv ochrana (brýle, opalovací krémy s faktorem) zabraňuje jeho produkci.
  • Aby jste vyprodukovali co nejvíce vitamínu D, musíte odhalit co největší část pokožky.
  • K největší produkci vitamínu D dochází, když je slunce nad obzorem, tady okolo poledne. To je v rozporu s tvrzení dermatologů.
  • Dr. Holick v k knize Vitamín D solution doporučuje vystavit se v poledne slunci, co nejvíce odhalení 2x až 3x týdně. Cca polovinu času, při kterém byste se mírně spálili.
  • Pár minut na slunci v létě po dobu, než je pokožka mírně narůžovělá, vyprodukuje 10.000 až 50.000 IU vitamínu D. Což je téměř 100x více než je doporučená denní dávka.
  • Vitamín D syntetizovaný ze slunečních paprsků si tělo umí uchovat po delší dobu, než vitamín D získaný suplementací, nebo potravou.

  benefity_vitaminu_D

Není žádným překvapením, že předchozí generace byly zdravější ve srovnání s naši. Postupem času změny našeho životního stylu ohrožují naše zdraví a to zejména návyky, které si mnohdy vybíráme, aby nedošlo k vystavení na slunci. Lidé dnes hledají minimální vystavení na slunci se spoustou opalovacího krému na svém těle, aby blokovali tzv. škodlivé paprsky. 

 

Evropská unie naznačuje, že pravidelné vystavení na slunci může snížit šance na vznik a rozvoj rakoviny kůže. Produkty opalovacích krémů, které dnes lidé zoufale používají, jsou příliš nebezpečné na to, aby se používaly na pokožku. Chemikálie přítomné v těchto produktech narušují endokrinní systém. Níže uvádím chemikálie, které se běžně nacházejí v opalovacích krémech. Je pozoruhodné, že mnoho těchto látek nepříznivě ovlivňuje hladinu testosteronu.

Detailní informace o těchto látkách najdete při kliknutí na jejich odkaz v BrainPedii.

 9_potravin_bohate_na_vitamin_d

Vystavení slunci pomůže zvýšit hladinu vitamínu D a vyrovnat hormonální rovnováhu. Pro delší pobyt na slunci potřebujete i bezpečný opalovací krém, který neobsahuje žádné chemikálie narušující endokrinní systém. 

Největšími spotřebiteli opalovacích krémů jsou Australané, přesto mají nejvyšší počet onemocnění rakoviny kůže na jednoho obyvatele na světě. Rovněž také mají 88% deficit vitamínu D. Ukázalo se, že podle výzkumu je dnes nedostatek vitaminu D celosvětový problém.  

Vitamín D je nutný pro vstřebávání hořčíku a vápníku. Pokud máte nedostatek vitaminu D, bude pro Vás problém posílit kostní tkáň, přestože budete užívat vápník v doplňcích stravy. Bohužel většina lidí užívá vápník bez hořčíku a kvalitních tuků ze stravy. Hladina vitamínu D je tak pod optimální spodní hranicí 60 ng / ml.

Slunce a vitamín D
Slunce je nejlepším zdrojem pro doplnění hladiny vitamínu D. Ale nezpůsobuje sluneční záření rakovinu kůže? Ne. V rozumné míře sluneční záření rakovinu kůže nezpůsobí. Samozřejmě, že pokud Vám po opalování zůstanou puchýře a tím poškodí tkáň, je to varovný signál. Myšlenka je jednoduchá. Opalovat se s rozumem.

Měli bychom používat opalovací krém?
Neříkám, ať vůbec nepoužíváte opalovací krémy. Udělejte to, ale po dobu asi 30 minut. Právě nyní na jaře a v létě je slunce náš vitamín D. Až přijde podzim a zima, budeme mluvit o doplňcích stravy a potravinách bohatých na vitamín D.  Měli bychom používat přírodní opalovací krémy bez toxinů.

Naše pokožka je největší orgán, který pohlcuje vše, co je okolo nás. Bylo by naivní předpokládat, že můžeme zabránit tomu, aby do krevního oběhu nevnikl nespočet chemikálií (mnoho z nich jsou xenoestrogeny nebo syntetické estrogeny) a neovlivnily naší hormonální rovnováhu.

 

Jak poznat zdraví nezatěžující přírodní opalovací krém?

  • Pouze oxid zinečnatý a oxid titaničitý by měly být aktivními složkami v produktu.
  • Opalovací krém by neměl obsahovat žádný retinyl palmitát (syntetický vitamín A).
  • Žádné parabeny, syntetické nebo neoznačené vůně - to je obecné pravidlo pro všechny tělové produkty.

 

A závěrem? Všeho moc škodí. Ano, přílišná expozice slunci může mít negativní dopady na lidské zdraví a a pokud se chystáte ležet půl dne u vody, musíte se chránit kvalitními opalovacími krémy a to ideálně těmi bez obsahu výše uvedených škodlivých látek. Vystavit se však rannímu slunci, nebo si dopřát přes den v rozumné míře sluníčko má neocenitelné blahodárné účinky na naše zdraví. Slunci se tedy nevyhýbejte a berte ho jako pomocníka na své cestě za zdravím a spokojeností.

 Jiří Votava, Matěj Veselý

 Zdroje:

Gandhi, A., Busse, KL a Maibach, HI (2014). Přenos dermálního estradiolu a testosteronu u člověka: existence, modely a strategie prevence. V Topical Drug Bioavailability, Bioequivalence and Penetration (pp. 331-350). Springer New York.
Yap, FH, Chua, HC a Tait, CP (2017). Aktivní složky opalovacích krémů v Austrálii. Australasian Journal of Dermatology.
Aniansson, B., Veierød, MB, Rylander, C., Lund, E. a Sandanger, TM (2016). Charakterizace těžkých uživatelů výrobků pro péči o pleť u norských žen v letech 2003 až 2011. Archiv veřejného zdraví, 74 (1), 53.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4194387/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4018438/ 
https: //www.ncbi.nlm. nih.gov/pmc/articles/PMC4030388
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21310306 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3092569/ 
https: / /www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16869867
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22612478
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28844799
https: //www.ewg.org/skindeep/#.WzBZrqczrIU