STOP Alergiím! Vyzkoušejte naši novinku BrainMax Quercetin & Bromelain! Nakupujte ZDE

Stručně o trávicích enzymech

Co jsou to enzymy a jak vlastně funguje naše trávení? Pojďme se podívat na to, jak se z potravy stanou živiny, které potřebujeme pro naše zdraví a správný růst.

Problémy s trávením zažil snad každý z nás, zahrnují nadýmání, průjmy, bolesti v oblasti žaludku nebo pálení žáhy. Všechny tyto stavy jsou nepříjemné a dávají nám signál " pozor, něco v těle není vpořádku". Nad těmito problémy bychom určitě neměli mávout rukou, obzvlášť pokud se pravidelně opakují.  Na vině může být právě nedostatek enzymů v naší stravě.

Co je to ten enzym?

Slovo enzym pochází z řeckého enzymos a znamená způsobit změnu nebo kvasit.Enzymy jsou látky bílkovinné povahy, které v těle rozkládají veškeré živiny, jako jsou sacharidy, bílkoviny, tuky, a štěpí je na látky jednodušší, které se využívají jako stavební materiál pro buňky. Enzymy jsou nedílnou součástí lidského organismu a složkou nezbytnou pro naše zdraví. V těle jich najdeme velké množství – až tři tisíce různých druhů. Enzymy se v těle produkují přirozeně a zrychlují rychlost chemických reakcí a tím podporují náš metabolismus. Mají i další důležité úkoly:

  • Budování svalů.
  • Ničení toxinů.
  • Štěpení potravy na jednodušší části, které slouží ke stavbě a obnově tkání.

Jedná se tedy o látky, které zjednodušeně pomáhají rozkládat složité molekuly na ty jednoduché. (1)

 

Kde se trávicí enzymy tvoří?

Tvoří se ve slinivce břišní, žaludku a tenkém střevě a dokonce se aktivují když se chystáte jíst, proto se doporučuje si k jídlu pořádně přivonět aby se nastartovalo trávení. I vaše slinné žlázy produkují trávicí enzymy, aby začaly rozkládat molekuly jídla, zatímco ještě žvýkáte.

Takže jak se říká: Proces trávení začíná už při vložení jídla do úst, proto nezapomínejte vnímat co jíte, jezte vklidu a pořádně žvýkejte, abyste vašemu tělu ulehčili namáhavou práci při štěpení.

photo-1504674900247-0877df9cc836

Druhy trávicích enzymů:

Trávicí enzymy rozdělujeme podle toho, které živiny pomáhají strávit. Máme tři základní a jsou to:

  • Amyláza - ta štěpí škroby a sacharidy na cukry.
  • Proteáza - štěpí bílkoviny na aminokyseliny.
  • Lipáza - štěpí lipidy (tuky a oleje) na glycerol a mastné kyseliny.

 
Amyláza

Amyláza se vyskytuje už ve slinných žlázách, kde při žvýkání zahajuje štěpení sacharidů a zůstává aktivní i po polknutí

  • Produkce ve slinných žlázách, slinivce břišní a tenkém střevě.
  • Ptyalin (druh amylázy nacházející se ve slinných žlázách)  - působí na škroby, zatímco žvýkáte, zůstává aktivní i po polknutí.
  • Pankreatická amyláza (vytváří se ve slinivce břišní) - zde pokračuje rozklad molekul škrobu na cukry, které se následně štěpí na glukózu, která je následně absorbována do krevního oběhu těla stěnou tenkého střeva.
  • Patří sem:
    - Sacharáza - působí na sacharózu a vzniká glukóza a fruktóza.
    - Maltáza - působí na maltózu a vzniká glukóza.
    - Laktáza- působí na laktózu a vzniká glukóza a galaktóza.
Proteáza
  • Produkce v žaludku, slinivce břišní a tenkém střevě.
  • Trávení bílkovin na jednotlivé aminokyseliny, které mohou být v těle dále využity.
  • Kromě trávení je proteáza důležitá i při dalších procesech, například při podpoře imunity, buněčném dělení, srážení krve nebo recyklaci proteinů.
  • Patří sem: Bromelain, Papain, Trypsin, Pepsin.
  • Pepsin (hlavní trávicí enzym v žaludku) - hlavní trávicí enzym útočící na bílkoviny.
Lipáza
  • Produkce ve slinivce břišní a tenkém střevě.
  • Typ lipázy se nachází také v mateřském mléce, aby pomohl dítěti snadněji trávit molekuly tuku. (2)
  • Štěpení tuku a následná absorpce menších částí není však pouze o lipáze, důležitou roli v tomto procesu hraje i žluč. Když se tuk ze stravy dostane do tenkého střeva, žlučník začne vylučovat žluč, aby pomohla štěpit tuky na menší molekuly, se kterými umí pracovat lipáza.

traveni-infografika-brainmarket-cz (1)
Co ovlivňuje naše enzymy?

Tělesná teplota
Enzymy fungují správně při normální tělesné teplotě (od 36,1 °C do 37,2 °C). Pokud tedy máte horečku, struktura enzymů se narušuje a už nefungují správně. (3)

Zdravotní stav
Například zánět slinivky břišní může snížit počet a účinnost určitých zažívacích enzymů.

Úroveň pH
Úroveň pH žaludku, nebo střev může také ovlivnit aktivitu enzymů.
Nízké pH- překyselení / Vysoké pH- zásaditost.
Pokud se prostředí obklopující enzym stane příliš kyselým nebo příliš zásaditým, utrpí tvar a funkce enzymu.

Strava
Strava může významně ovlivnit aktivitu enzymů v našem těle.

Tvar enzymu ovlivňuje jeho funkci. Teplo, nemoci, nebo špatné chemické podmínky mohou enzymy poškodit tím, že změní jejich tvar. Když k tomu dojde, enzym přestává fungovat, což ovlivňuje procesy v těle, které enzym podporoval.

Žaludek a trávení

Úkolem žaludku je pomáhat rozložit a trávit jídlo pomocí žaludečních kyselin. Hlavním zástupcem žaludečních kyselin je kyselina chlorovodíkováPodšívka žaludku přirozeně vylučuje žaludeční kyselinu. Tato sekrece je řízena jak hormony, tak nervovým systémem. (4)
Problém nastává, když žaludek produkuje příliš mnoho žaludeční kyseliny, může to vést k nepříjemnostem. To má na starost hormon Gastrin, který říká vašemu žaludku, aby produkoval více žaludeční kyseliny. (5)

Příznaky nadprodukce kyseliny chlorovodíkové (6):
  • tlak v břiše
  • nevolnost, zvracení
  • nadýmání
  • pálení žáhy
  • průjem
  • snížená chuť k jídlu
  • nevysvětlitelná ztráta hmotnosti

Vysoká hladina kyseliny chlorovodíkové může zvyšovat riziko onemocnění související s žaludkem:

  • Peptické vředy - stav, kdy žaludeční kyselina začne požírat žaludek.
  • Gastroezofageální refluxní choroba (GERD) - stav, kdy se žaludeční kyselina dostává do jícnu. (7)
  • Gastrointestinální krvácení - krvácení kdekoli v zažívacím traktu. (8)


Nedostatečná tvorba enzymů

Jak jsme si řekli, enzymy podporují trávení, proto jejich nedostatek se může projevit žaludečními potížemi, plynatostí nebo průjmem. 

Hypochlorhydria
Hypochlorhydria je označení pro nízkou hladinu žaludeční kyseliny chlorovodíkové v těle. Způsobuje, že tělo nedostává potřebné živiny, vitamíny, nebo minerály. Je také zodpovědná za zabíjení škodlivých bakterií z potravin a neutralizaci enzymů. 

Achlorhydria
Achlorhydria je označení pro závažnější formu hypochlorhydrie, nedostatek kyseliny chlorovodíkové.

Obě označení nedostatku mohou narušit trávicí proces a vést k  poškození gastrointestinálního systému. Bez žaludeční kyseliny chlorovodíkové budete náchylnější k gastrointestinálním infekcím.

Kyselina chlorovodíková rozkládá naši potravu a aktivuje trávicí enzymy, které rozpouštějí bílkoviny a další živiny. Pomáhá také zabíjet bakterie, viry a parazity v žaludku a chrání vás před infekcí a nemocemi. Achlorhydria a hypochlorhydria, které nejsou léčeny, mohou mít život ohrožující následky. (9,10)

 

Nízký obsah kyseliny chlorovodíkové může způsobit, že tělo bude náchylné k řadě nemocí a zdravotních komplikací, jako jsou: (11)

  • žaludeční nevolnost
  • nevolnost
  • kyselý reflux
  • pálení žáhy
  • podvýživa
  • kožní problémy
  • osteoporóza
  • syndrom propustného střeva
  • cukrovka
  • rakovina
  • astma
  • revmatoidní artritida
  • nadměrný růst bakterií v tenkém střevě (SIBO)

 

Co způsobuje nízkou hladinu kyseliny chlorovodíkové?

  • stres
  • špatná strava
  • jídlo ve spěchu
  • vysoký příjem cukru
  • nedostatek zinku
  • stáří
  • antacidové léky a léky na předpis
  • citlivost na potraviny nebo alergie
  • infekce
  • chronická nemoc

Pokud budete tyto problémy řešit, můžete nejen zvýšit a normalizovat hladinu kyselin v žaludku, ale také zlepšit vaše trávení a snížit stres ve vašem těle. (12)


Jaké jsou příznaky nízké hladiny kyseliny chlorovodíkové v žaludku?

  • špatné zažívání
  • nadýmání
  • křeče
  • pálení žáhy
  • kyselý reflux
  • zácpa
  • průjem
  • nestrávené jídlo ve stolici
  • zápach z úst
  • slabé vlasy a nehty
  • suchá kůže
  • vypadávání vlasů
  • nedostatek dalších minerálů, jako je vitamin B-12 , vápník a hořčík
  • nedostatek bílkovin
  • neurologické problémy, jako je necitlivost, brnění a změny vidění

 

6 tipů jak normalizovat žaludeční kyselinu chlorovodíkovou:

Žvýkejte!

Jednoduchý, ale dost přehlížený tip. Trávení začíná už v ústech, proto jídlo vždy pořádně rozžvýkejte, abyste stimulovali trávicí enzymy. Žvýkání může významně ovlivnit to, jak vaše tělo jídlo stráví.

Omezte zpracované potraviny

Jezte vyváženou stravu, zaměřte se na dostatek vlákniny z ovoce a zeleniny. Zpracované potraviny a cukry mohou způsobit zánět žaludku, snížit aktivitu kyselin a vyvolat příznaky refluxu. Vyvážená strava umožňuje zdravé trávení, adekvátně rozkládat potravu a vstřebávat živiny do těla.

Zařaďte fermentovanou zeleninu

Fermentování není fenoménem jen tak. Fermentovaná zelenina jako je kimchi, zelí, okurky atd. mají pro naše tělo důležité probiotické účinky, které mohou zlepšit trávení bojovat proti škodlivým bakteriím a snížit zánět způsobený nízkou hladinou žaludeční kyseliny. Kromě zlepšení trávení je fermentovaná zelenina spojována s posilováním imunitní funkce, podporou hubnutí a snížením krevního tlaku.

Pijte jablečný ocet

Jablečný ocet je fermentovaná kapalina vyrobená z drcených jablek, bakterií a kvasnic. Je bohatý na bílkoviny a enzymy, které mohou pomoci rozložit bakterie v potravinách. Jablečný ocet může zvýšit hladinu kyselin v žaludku, protože jeho kyselé vlastnosti zavádějí více kyseliny do zažívacího traktu.Kromě zvýšení hladiny kyselin v žaludku byl surový jablečný ocet spojován se zmírňováním příznaků kyselého refluxu , cukrovky a vysoké hladiny cukru v krvi. (13)

Chcete-li zařadit jablečný ocet, vybírejte kvalitní, nejlépe v bio kvalitě a vypijte sklenici vody s trochou jablečného octa před jídlem. 

Jezte zázvor

Zázvor je všeobecně známý pro své protizánětlivé vlastnosti, což je základní vlastnost pro snížení zánětu způsobeného nízkou žaludeční kyselinou. Rovněž byla uznána jako alternativní léčba kyselého refluxu a dalších gastrointestinálních poruch. Zázvor můžete nakrájet, nastrouhat do pití, nebo jednoduše přidat do jídla. Je také k dispozici jako orální doplněk a jako prášek. 

Zařaďte pomocníky v podobě doplňků stravy

Probiotika

prospěšné bakterie, které mohou zlepšit trávení. Tyto bakterie pomáhají při trávení štěpením nestravitelných vláken, které by jinak mohly způsobit plyn a nadýmání. Navíc mohou zlepšit příznaky zácpy a průjmu. (14)

Zinek

minerál, který je zásadní pro zdravé střevo a jeho nedostatek může vést k různým gastrointestinálním poruchám. (15)
Ukázalo se, že doplnění zinkem je prospěšné při léčbě průjmů, kolitidy, děravých střev a dalších zažívacích potíží. (16)

Glutaminaminokyselina, která podporuje zdraví střev. Bylo prokázáno, že pomáhá při problémy s propustností střeva. (17)

 Tereza Kozubková

Zdroje:

(1) https://www.rsb.org.uk/education/teaching-resources/secondary-schools/chemistry-for-biologists

(2) https://www.sdbfc.com/blog/2012/9/4/battling-and-resolving-excess-lipase-in-breastmilk

(3) https://www.mayoclinic.org/first-aid/first-aid-fever/basics/art-20056685

(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK535425/

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534822/

(6) https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11894-009-0067-6

(7) https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/acid-reflux-ger-gerd-adults/all-content

(8) niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/gastrointestinal-bleeding/all-content

(9) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1374273/

(10) https://ndnr.com/gastrointestinal/the-hype-of-hypochlorhydria-a-brief-review-of-gastric-acid-analysis/

(11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991651/

(12) https://ndnr.com/gastrointestinal/the-hype-of-hypochlorhydria-a-brief-review-of-gastric-acid-analysis/

(13) https://goaskalice.columbia.edu/answered-questions/apple-cider-vinegar-2

(14) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23922468/

(15) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24285463

(16) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25400994

(17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27440684