NOVINKA! Prémiový Grass-Fed kolagen! Více: ZDE
NOVINKA! BrainMax Omega 3 - Olej z tresčích jater! Více: ZDE
Za chvíli jsou Vánoce! Mrkněte na dárky! Více: ZDE

Ořechy - vše co o nich potřebujeme vědět

Pro většinu lidí jsou asi ořechy nejlepší pochoutkou. Patří mezi skupinu nejzdravějších potravin vůbec a není tedy divu, že spolu s vynikající chutí, jsou s takovou oblibou zařazovány do jídelníčku. V dnešním článku si představíme některé ořechy, které svými nutričními hodnotami a chutí jednoznačně vynikají. 

Proč zařadit ořechy do jídelníčku?

  • Jsou nabité antioxidanty.
  • Obsahují zdraví prospěšné tuky.
  • Zdroj vlákniny.
  • Celou řadu minerálních látek, včetně vápníku, hořčíku, selenu, zinku nebo mědi. 
  • Snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění.
  • Pomáhají předcházet osteoporóze.
  • Podporují zdravější pokožku, vlasy i nehty. 

Pekanové ořechy

Tyto ořechy kolonisté v severní Americe, oslavovali již v 16. století a do té doby jsou pekanové ořechy součástí amerických receptů od salátů až po dezerty. Kromě toho, že pekanové ořechy obsahují dostatek zdraví prospěšných tuků, které jsou dobré pro srdce, mají také dostatek jiných živin, které mohou vyrovnávat hladiny některých deficitních minerálů jako je železo nebo zinek. Pekanové ořechy obsahují spoustu antioxidantů, které pomáhají chránit před oxidativním stresem a záněty. Dále jsou pekanové ořechy díky obsahu manganu vhodné při snižování příznaků premenstruačního syndromu.

poric zaradit do jidelnicku orechy_infografika_cz

Vlašské ořechy

Vlaššské ořechy patří mezi poklady nejen ve světě ořechů a semínek, ale díky vysokému množství antioxidantů jsou vlašské ořechy jednou z nejzdravějších potravin vůbec. Nejen antioxidanty, ale také omega 3 mastné kyseliny, které obsahují, vysoce převyšují veškeré jiné druhy ořechů. Taktéž jsou bohaté na vitamíny skupiny B a z minerálů v nich můžeme najít selen, měď, hořčík a zinek. Nicméně kvůli vysokému množstív omega 3 mastných kyselin jsou také velmi náchylné ke žluknutí při nesprávném skladování. Přesněji řečeno, u vlašských ořechů platí pravidla správného skladování více než u jakýchkoliv jiných ořechů. Pokud dochází ke žluknutí poznáte to především na chuti. Vlašské ořechy by měly mít sladkou chuť. Naopak hořká chuť je znakem počínajícího žluknutí. Nejen žluknutí, ale i plíseň, kterou nemusíte zpočátku ani vidět, je znakem špatného skladování. Na trhu je spoustu vzduchotěšných nádob, které jsou určeny například pro skladování kávy a do takové se vyplatí investovat při skladování vlašských ořechů. 

Para ořechy

Para ořechy jsou podlouhlé větší plody stromu Bertholletia excelsa a pochází z Brazílie. Pokud bychom měli najít živinu, která děla Para ořechy výjimečné, tak by to byl selen. Prvek, který je zásadní pro mnoho funkcí v těle. Od naší nálady až po prevenci zánětů v těle. Čím menší je hladina selenu, tím větší je riziko kardiovaskulárních onemocnění. Mezi další minerály, které para ořechy obsahují patří určitě vápník, draslík, měď a fosfor. Zajímavostí je i to, že para označujeme jako ořechy. Ve skutečnosti se z botanického hlediska jedná o semena, která rostou ve velkých luscích. 

co ma selen vse na starost_infografika_cz

Co má selen vše na starost

  • Antioxidant, který pomáhá předcházet srdečním a plicním chorobám
  • Podporuje dobrou náladu.
  • Podporuje zdraví štítné žlázy.
  • Posiluje imunitní a reprodukční systém.
  • Zlepšuje průtok krve.

U Para ořechů se doporučuje konzumace jen hrst denně a to právě kvůli obsaženému selenu, protože ve větších dávkách je selen toxický. 

Konzumace Para ořechů chrání deštný prales, protože ořechy rostou nejlépe v nedotčeném lese. Jakékoli pokusy pěstovat ořechy mimo deštný prales selhaly. Jsou tak pěstovány v jejich přirozeném prostředí. Kromě toho nákupem para ořechů se zaměstnávají místní obyvatelé a tím se i podpoří zachování deštného pralesa. Pokud si lesní společnosti mohou vydělávat na živobytí a udržovat zdravý les, je daleko menší motivace pro destruktivní procesy, jako je těžba dřeva a lov. Okolní stromy a vegetace nejsou zemědělci odstraňovány, protože to ovlivňuje množství a kvalitu úrody para ořechů.

Piniové oříšky

Piniové ořechy nebo zkráceně Pinie pochází se Středomoří a také tvoří podstatnou část středomořské kuchyně. Italové pinie používají běžně do salátů, moučníků, dipů a pomazánek nebo tradičního bazalkového pesta spolu s kvalitním extra panenským olivovým olejem. Přestože jsme si zvykli na označení "oříšky", ve skutečnosti se jedná o semena a to konkrétně semena borovice Pinus pinea. Jde o strom, který je velmi náchylný na nižší teploty, proto by se mu v našich podmínkách nedařilo. Kromě Středomoří jsou pinie oblíbené také v Chile. 

Pinie jsou až z 60% tvořeny zdraví prospěšnými tuky a obsahují až 12% bílkovin. Z vitamínů v nich najdeme vitamín E, kyselinu olejovou a z minerálů fosfor, zinek, měď a draslík.

co obsahuji piniove orisky_infografika_cz

Některé příznivce oříšků může ovlivnit vyšší cena pinií, nicméně věřte, že pěstování a sklizeň pinií není lehká. Nejdříve trvá 15-25 let než strom vůbec začne produkovat semena a následná sklizeň probíhá ručně, takže je velmi náročná na čas. Pro svůj obsah mononenasycených mastných kyselin, bílkovin a minerálů nemohly v našem BrainMax Pure repertoáru chybět. Piniové oříšky můžete na e-shopu najít v BIO kvalitě, to znamená, že je zaručeno jejich ekologické pěstování bez použití pesticidů a jiných škodlivých látek.

Kešu ořechy

Kešu ořechy nejsou ořechy v pravém slova smyslu. Ve skutečnosti se jedná o semena. Mají krémovou barvu a svým tvarem připomínají ledviny. Pocházejí ze stromu Anacardium occidentale, který produkuje celý kešu plod. Kešu ořechy jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny a mnoho dalších zdraví prospěšných látek, včetně bílkovin, vlákniny, minerálů jako je měď, zinek, hořčík a antioxidanty ve formě fenolických sloučenin. Kešu ořechy se skládají z 21% bílkovin, 46% tuků a 25% sacharidů (z nichž část je ve formě nestravitelné vlákniny). Kešu ořechy jsou primárně tvořeny nenasycenými mastnými kyselinami, které se podílí na regulaci hladiny cholesterolu v krvi. Jsou vhodné pro osoby, které trápí revmatické bolesti. Ženy určitě ocení fakt, že kešu ořechy mohou pomoci zmírnit potíže prementruačního syndromu. Zmínili jsme také zinek. Právě zinku mají kešu ořechy celých 9 mg. Ten je důležitý pro správné funkce imunitního systému.

co vse obsahuji pistacie_infografika_cz

Pistáciové ořechy

Pistácie jsou ořechy s tvrdou vnější skořápkou, se zeleným jádrem, které má nasládlou chuť. Ořechy pocházejí ze stromu Pistacia vera a původem jsou ze západní Asie, kde rostou divoce na mnohých suchých místech.  Ořechy jsou významným zdrojem vitamínu E, což je silný antioxidant rozpustný v tucích a je nezbytný pro udržení zdravé sliznice a také pokožky. Vitamin E také působí jako lapač volných radikálů, které poškozují buňky. Dále obsahují vitamín B6, který hraje zásadní roli v metabolismu bílkovin a má vliv na kognitivní funkce. Pistácie jsou velkou zásobárnou minerálů jako je měď, mangan, draslík, vápník, železo, hořčík a zinek.

Mimo jiné pistáciové ořechy jsou dobrý zdroj živin pro naše oči, protože obsahují dva důležité karotenoidy lutein a zeaxanthin. Karotenoidy jsou antioxidanty, které snižují pravděpodobnost onemocnění očí jako je makulární degenerace očí. Karotenoidy se nejlépe vstřebávají s tukem, který je v pistáciích samozřejmě obsažen. 

  • Obsahují silné antioxidanty.
  • Vitamíny skupiny B a E.
  • MInerální látky zejména měď, hořčík, draslík, zinek.
  • Zdroj mononenasycených a polynenasycených tuků.
  • Vydatný zdroj bílkovin.

Nicméně o pistáciích se také hovoří jako o stimulantu, který má být podpůrným prostředkem při erektilní dysfunkci. Jedním z důvodů je pravděpodobně to, že obsahuji aminokyselinu arginin, která udržuje pružné tepny a zlepšuje průtok krve.1

Lískové ořechy

Lískové ořechy získaly na popularitě především jako hlavní surovina spousty sladkostí, což je trochu škoda, protože mají úžasné nutriční hodnoty. Pokud se je rozhodnete konzumovat samostatně a ne jako jednu z ingrediencí čokoládových pomazánek, můžete pohou jednou hrstí denně získat spostu minerálů, vitamínů a stopových prvků. Obsahují omega 3 a 9 mastné kyseliny, což jsou zdraví prospěšné tuky, které ocení především náš kardiovaskulární systém. Ve chvíli, kdy si je dáte do snídaňové kaše nebo se stane pravidelnou součástí svačin, stanou se skutečným zdrojem energie pro tělo i mozek. Mimo to je konzumace lískových ořechů spojována se zdravím nervového systému. Lískové ořechy jsou bohaté na antioxidanty (vitamín E), což jsou sloučeniny, které chrání před oxidací buněk. Snižují rozsah poškození buněk volnými radikály. 

Závěr

Ořechy jsou jedním se základních zdrojů příjmu bílkovin u vegetariánů a veganů. Do jídelníčku je přidáváme opatrně, protože přes to, že tuky v nich obsažené, jsou zdraví prospěšné, je jich poměrně dost. Je doporučována hrst oříšku každý den. Ideální je si ořechy smíchat a každý den si tak dopřát jen pár z nich. Na skladování ořechů by jste si měli dát záležet. Protože obsahují hodně tuku, mají tendenci žluknout. Kvůli tomu je v ideálním případě dát do dobře těsnící nádoby a skladovat v suchu a temnu. 

 

Veronika Halusková

 

1. Pistachio diet improves erectile function parameters and serum lipid profiles in patients with erectile dysfunction, M AldemirE OkuluS NeşelioğluO ErelO Kayıgil

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět na mail korektura@brainmarket.cz. Děkujeme!