Spánek je král! Brýle na blokaci modrého světla a masky na spaní v 30 % AKCI! Nakupujte ZDE

Ořechy - vše co o nich potřebujeme vědět

Pro většinu lidí jsou asi ořechy nejlepší pochoutkou. Patří mezi skupinu nejzdravějších potravin vůbec a není tedy divu, že spolu s vynikající chutí, jsou s takovou oblibou zařazovány do jídelníčku. V dnešním článku si představíme některé ořechy, které svými nutričními hodnotami a chutí jednoznačně vynikají. 

Proč zařadit ořechy do jídelníčku?

  • Jsou nabité antioxidanty.
  • Obsahují zdraví prospěšné tuky.
  • Zdroj vlákniny.
  • Celou řadu minerálních látek, včetně vápníku, hořčíku, selenu, zinku nebo mědi. 
  • Snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění.
  • Pomáhají předcházet osteoporóze.
  • Podporují zdravější pokožku, vlasy i nehty. 

Pekanové ořechy

Tyto ořechy kolonisté v severní Americe, oslavovali již v 16. století a do té doby jsou pekanové ořechy součástí amerických receptů od salátů až po dezerty. Kromě toho, že pekanové ořechy obsahují dostatek zdraví prospěšných tuků, které jsou dobré pro srdce, mají také dostatek jiných živin, které mohou vyrovnávat hladiny některých deficitních minerálů jako je železo nebo zinek. Pekanové ořechy obsahují spoustu antioxidantů, které pomáhají chránit před oxidativním stresem a záněty. Dále jsou pekanové ořechy díky obsahu manganu vhodné při snižování příznaků premenstruačního syndromu.

Para ořechy

Para ořechy jsou podlouhlé větší plody stromu Bertholletia excelsa a pochází z Brazílie. Pokud bychom měli najít živinu, která děla Para ořechy výjimečné, tak by to byl selen. Prvek, který je zásadní pro mnoho funkcí v těle. Od naší nálady až po prevenci zánětů v těle. Čím menší je hladina selenu, tím větší je riziko kardiovaskulárních onemocnění. Mezi další minerály, které para ořechy obsahují patří určitě vápník, draslík, měď a fosfor. Zajímavostí je i to, že para označujeme jako ořechy. Ve skutečnosti se z botanického hlediska jedná o semena, která rostou ve velkých luscích. 

para-orech

Co má selen vše na starost

  • Antioxidant, který pomáhá předcházet srdečním a plicním chorobám
  • Podporuje dobrou náladu.
  • Podporuje zdraví štítné žlázy.
  • Posiluje imunitní a reprodukční systém.
  • Zlepšuje průtok krve.

U Para ořechů se doporučuje konzumace jen hrst denně a to právě kvůli obsaženému selenu, protože ve větších dávkách je selen toxický. 

Konzumace Para ořechů chrání deštný prales, protože ořechy rostou nejlépe v nedotčeném lese. Jakékoli pokusy pěstovat ořechy mimo deštný prales selhaly. Jsou tak pěstovány v jejich přirozeném prostředí. Kromě toho nákupem para ořechů se zaměstnávají místní obyvatelé a tím se i podpoří zachování deštného pralesa. Pokud si lesní společnosti mohou vydělávat na živobytí a udržovat zdravý les, je daleko menší motivace pro destruktivní procesy, jako je těžba dřeva a lov. Okolní stromy a vegetace nejsou zemědělci odstraňovány, protože to ovlivňuje množství a kvalitu úrody para ořechů.

Kešu ořechy

Kešu ořechy nejsou ořechy v pravém slova smyslu. Ve skutečnosti se jedná o semena. Mají krémovou barvu a svým tvarem připomínají ledviny. Pocházejí ze stromu Anacardium occidentale, který produkuje celý kešu plod. Kešu ořechy jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny a mnoho dalších zdraví prospěšných látek, včetně bílkovin, vlákniny, minerálů jako je měď, zinek, hořčík a antioxidanty ve formě fenolických sloučenin. Kešu ořechy se skládají z 21% bílkovin, 46% tuků a 25% sacharidů (z nichž část je ve formě nestravitelné vlákniny). Kešu ořechy jsou primárně tvořeny nenasycenými mastnými kyselinami, které se podílí na regulaci hladiny cholesterolu v krvi. Jsou vhodné pro osoby, které trápí revmatické bolesti. Ženy určitě ocení fakt, že kešu ořechy mohou pomoci zmírnit potíže prementruačního syndromu. Zmínili jsme také zinek. Právě zinku mají kešu ořechy celých 9 mg. Ten je důležitý pro správné funkce imunitního systému.

kesu

Pistáciové ořechy

Pistácie jsou ořechy s tvrdou vnější skořápkou, se zeleným jádrem, které má nasládlou chuť. Ořechy pocházejí ze stromu Pistacia vera a původem jsou ze západní Asie, kde rostou divoce na mnohých suchých místech.  Ořechy jsou významným zdrojem vitamínu E, což je silný antioxidant rozpustný v tucích a je nezbytný pro udržení zdravé sliznice a také pokožky. Vitamin E také působí jako lapač volných radikálů, které poškozují buňky. Dále obsahují vitamín B6, který hraje zásadní roli v metabolismu bílkovin a má vliv na kognitivní funkce. Pistácie jsou velkou zásobárnou minerálů jako je měď, mangan, draslík, vápník, železo, hořčík a zinek.

Mimo jiné pistáciové ořechy jsou dobrý zdroj živin pro naše oči, protože obsahují dva důležité karotenoidy lutein a zeaxanthin. Karotenoidy jsou antioxidanty, které snižují pravděpodobnost onemocnění očí jako je makulární degenerace očí. Karotenoidy se nejlépe vstřebávají s tukem, který je v pistáciích samozřejmě obsažen. 

  • Obsahují silné antioxidanty.
  • Vitamíny skupiny B a E.
  • MInerální látky zejména měď, hořčík, draslík, zinek.
  • Zdroj mononenasycených a polynenasycených tuků.
  • Vydatný zdroj bílkovin.

Nicméně o pistáciích se také hovoří jako o stimulantu, který má být podpůrným prostředkem při erektilní dysfunkci. Jedním z důvodů je pravděpodobně to, že obsahuji aminokyselinu arginin, která udržuje pružné tepny a zlepšuje průtok krve.1

Ořechy jsou jedním se základních zdrojů příjmu bílkovin u vegetariánů a veganů. Do jídelníčku je přidáváme opatrně, protože přes to, že tuky v nich obsažené, jsou zdraví prospěšné, je jich poměrně dost. Je doporučována hrst oříšku každý den. Ideální je si ořechy smíchat a každý den si tak dopřát jen pár z nich. Na skladování ořechů by jste si měli dát záležet. Protože obsahují hodně tuku, mají tendenci žluknout. Kvůli tomu je v ideálním případě dát do dobře těsnící nádoby a skladovat v suchu a temnu. 

 

Veronika Halusková

 

1. Pistachio diet improves erectile function parameters and serum lipid profiles in patients with erectile dysfunction, M AldemirE OkuluS NeşelioğluO ErelO Kayıgil