Novinka! BrainMax Testoboss: 7 bylin pro maximální potenci a vitalitu! Zakoupíte ZDE

Lipozomální vitamin C

Vitamín C: Ochránce naší imunity od počátku věků

V přírodě jsou zdrojem vitamínu C především ovoce a zelenina. Toho však dnešní uspěchané době nejíme tolik, kolik bychom potřebovali. Proč je céčko tak důležité a proč bychom ho měli doplnit?

Co je to vitamín C a kde ho najdeme?

Vitamin C nebo také kyselina askorbová je asi nejznámější vitamín ze všech. Jedná se o vitamín rozpustný ve vodě a ve stravě se vyskytuje hlavně v zelenině a ovoci jako je černý rybíz, červený pepř, paprika, kiwi nebo jahody. Nicméně vitamín C je velmi křehká molekula, která je vysoce citlivá na okolní podmínky jako je teplota, vzduch nebo světlo. To znamená, že při skladování ovoce a zeleniny, nebo vaření, dochází k významné ztrátě samotného vitamínu. 1

nejlepsi-zdroje-vitaminu-c-infografika-brainmarket-cz

Jakou roli má céčko v organizmu?

  • Podporuje imunitu.
  • Pomáhá při tvorbě kolagenu.
  • Optimalizuje správnou funkci cév, kostí, chrupavek, dásní, kůže a zubů.
  • Zajišťuje normální fungování nervového systému.
  • Pomáhá zvyšovat absorpci železa a tím předchází anémii.
  • Snižuje pocity únavy.
  • Snižuje hladinu histaminu - histamin je látka, kterou produkuje imunitní systém, což vede k zánětům a jiným potížím. Studie z roku 1992 zjistily nižší hladinu histaminu u osob, které užívaly 2 gramy vitaminu C denně. 2
  • Pomáhá chránit buňky před oxidačním stresem.
  • Podporuje kardiovaskulární systém - příjem vitamínu C může snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění přibližně o 25%. 3
  • Chrání před volnými radikály, které narušují buněčnou strukturu a mohou dokonce poškodit DNA. 4

 

Jaký je rozdíl mezi klasickým vitamínem C a lipozomálním?

Velká část vitamínu C, který je na trhu, je ve formě klasických nebo šumivých tablet. Zatímco tyto produkty obsahují kolem 1g vitamínu C, tělo absorbuje pouhých 7-8% z celkového množství. Zjednodušeně řečeno z každého gramu vitamínu C, který si vezmeme, je vstřebáno pouhých 70-80 mg a tím hladina vitaminu C zůstává nízká. Naproti tomu vstřebatelnost u lipozomálního vitamínu C dosahuje u většiny produktů 85% a může dosahovat až 95% absorpce. To znamená, že podstatný rozdíl mezi těmito formami vitaminu C je vstřebatelnost. Kromě toho užívání tradičního vitamínu C ve vyšších dávkách může způsobovat nežádoucí účinky v gastrointestinálním traktu.

Několik studií se zaměřilo na hodnocení účinků velkých dávek tradičního vitamínu C měřením jeho koncentrace v plazmě. Bylo prokázáno, že požití vysokých dávek vitamin C, obvykle více než 100 mg, nekončí v plazmě. 5 Jinými slovy, požití velkého množství tradičního vitamínu C neznamená mít více vitamínu v krvi.

compare-comp

Kromě biologické dostupnosti má užívání lipozomálního vitamínu C i další výhody:

  • Delší doba působení díky delší biologické dostupnosti liposomů, což umožňuje uvolňování vitamínu po delší dobu.
  • Užíváním lipozomálního vitamínu C nedochází k poruchám trávení i přes vysoké dávkování.
  • Lepší distribuce vitamínu v těle.

Jak funguje lipozomální vitamín C?

Liposomy jsou sférické skořápky, které jsou složeny z dvojité vrstvy mastných kyselin podobné té přírodní vrstvě, která tvoří membránu těla buněk. Tuto vrstvu lze použít k zapouzdření živin nebo léčiv k ochraně před poškozením žaludečními kyselinami, čímž by se snížila odolnost vůči absorpci. Jakmile je vitamin C takto zapouzdřen, nemůže uniknout z liposomu, dokud není tato dvojitá vrstva narušena. Liposom chrání svůj obsah před agresivními žaludečními kyselinami, enzymy, změnou PH, oxidací a umožňuje snadnější vstřebávání ve stěnách tenkého střeva. Odkud putuje do jater a poté do krevního oběhu. Tím dosahuje vyšší koncentrace v krvi. Fosfatidylcholin, který se běžně používá při výrobě liposomů je hlavním stavebním kamenem vnějšího obalu buněk a tělo jej následně využije k výrobě buněk nových.

struktura-liposomu 

LipoCellTech™ 

LipoCellTech je jedinečná patentovaná forma liposomálních doplňků, při které se používají nejpokročilejší způsoby výroby produktů v práškové formě. Během výroby se nepoužívá teplo, vysoký tlak ani chemikálie. Výsledkem nedostatku tepla nebo vysokého tlaku zůstává účinná látka neporušená, molekuly jsou stabilní, což zajišťuje, že liposomy se nerozpadnou dříve, než se dostanou do buněk. Účinná látka se tedy uvolňuje přímo v buňce a zvyšuje se její účinnost. Tato forma lipozomálního vitamínu C zajišťuje složení pouze čistého prášku, neobsahuje žádná plniva, konzervační látky nebo jiné neaktivní složky. To znamená, že lipozomální produkty této technologie jsou 100% přírodní a téměř úplně absorbovány. Takto vyrobený lipozomální vitamin C má až 95% vstřebatelnost.

lipozomalni-vitamin-c-infografika-brainmarket-cz

Další výhody LipoCellTech™:

  • Prášek má neutrální chuť, není proto potřeba žádného aroma.
  • Delší doba trvanlivosti.
  • Není potřeba skladování v chladu.
  • Přirozená výrobní metoda.

lipocelltech brainmarket

Pro koho je vitamín C nezbytný:

Bez vitaminu C se neobejde nikdo, nicméně zvýšenou potřebu vitaminu C by měli užívat kuřáci, osoby s velkou fyzickou zátěží nebo stresem, onkologičtí pacienti, ale také při chřipce a nachlazení.

priznaky-nedostatku-vitaminu-c-infografika-brainmarket-cz

Doporučená denní dávka (DDD) vitamínu C

Dle české legislativy je stanovena referenční hodnota příjmu vitamínu C na 80 mg. To je opravdu mizerně málo. Vitamín C je považován za bezpečný, a to i při suplementaci vyšších dávek. Nežádoucí účinky jsou jen výjimečné při příjmu mnohem vyšších než doporučených množství. U lipozomálního céčka odpadají nežádoucí účinky spojené s podrážděním žaludku při vyšších dávkách.

Jedním z nejslavnějších propagátorů heroických dávek vitamínu C byl dvojnásobný držitel Nobelovy ceny Linus PaulingDoporučoval vitamín C k terapii nejrůznějších zdravotních problémů od nachlazení až po nádorová onemocnění. Sám denně užíval 12 g vitamínu C a dožil se 93 let!!!!

V zimních měsících, kdy je málo slunce a řádí chřipky je půl gramu lipozomálního céčka optimální dávkou pro udržení si neprůstřelné imunity. Můžete dávku i zvýšit na 1 gram a rozfázovat si dávku na půl gramu ráno a půl gramu večer. Osobně užívám céčko ještě s NAC pro zvýšení produkce glutathionu a ochranu buněk. V případě, že na vás jde nachlazení doporučuji dávku v prvních dnech zvýšit klidně i na 2 až 3 gramy. U lipozomálního céčka si můžete být jisti, že se do buněk a krve opravdu dostane v téměř celém svém množství, zatímco u běžných forem vitamínu C byste takové dávky nejenže vymočili, ale ještě byste si mohli podráždit žaludek.

Závěr

Vitamín C je velmi důležitý pro naší imunitu a to hlavně v zimních temných měsících. Vitamín C pomáhá ochraňovat tkáně a hojit rány, podporuje absorbci železa v organismu, ochraňuje srdce a snižuje množství riskantního LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi. Existují studie prokazující jeho antioxidační působení ochraňující před některými nádorovými onemocněními. Užívání Vitamínu C jako doplňku stravy ve vyšších dávkách může zkracovat délku a projevy nachlazení, zabránit jeho vzniku anebo oddálit nástup a podporovat obranyschopnost.

Na trhu existuje mnoho produktů s vitamínem C. Nejlepší formou jsou však lipozomální céčka, protože jejich vstřebatelnost se u některých technologií jako třeba LipoCellTech® blíží 95% přičemž běžná céčka dosahují pouze 8%. To znamená, že si buď můžete 1 gramovou kapsli obyčejného céčka a do těla dostanete pouze 0,08 g vitamínu C anebo můžete zvolit např. BrainMax Liposomal Vitamin C a z jednoho gramu se vám do krevní plasmy dostane 0,95 g céčka. Téměř vše. Taková vstřebatelnost se může rovnat už jen a pouze injekčnímu (intravenóznímu) podávání vitamínu C. Navíc při suplementaci lipozomálního céčka odpadají vedlejší nežádoucí účinky spojené např. s podrážděním žaludku.

Veronika Halusková

vitamin-c-fb-header-cz

Zdroje:

  1. https://www.anses.fr/fr/content/vitamine-c-ou-acide-ascorbique
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1578094/
  3. Knekt, P., Ritz, J., Pereira, MA, O'Reilly, EJ, Augustsson, K., Fraser, GE, ... & Pietinen, P. (2004). Antioxidační vitamíny a riziko ischemické choroby srdeční: souhrnná analýza 9 kohort. Americký žurnál klinické výživy, 80 (6), 1508-1520.
  4. Human Vitamin and Mineral Requirements, Report of a joint FAO/WHO expert consultation. World Health Organization. 2012
  5. Levine M., Padayatty J., Espey M.G. Vitamin C: A Concentration-Function Approach Yields Pharmacology and Therapeutic Discoveries. Adv Nutr. 2011 Mar;2(2):78-88: Padayatty S. Vitamin C Pharmacokinetics: Implications for Oral and Intravenous Use. Annals of Internal Medicine. 2004;140(7):533.