NOVINKA: Superfast BEZLEPKOVÉ Vločky! Více: ZDE
Pomozte nám s jarním úklidem skladu! Více: ZDE
NOVINKA: BrainMax Probiotic Complex! Více: ZDE

Lískové ořechy

Lískové ořechy získaly svou popularitu především jako hlavní surovina spousty sladkostí a cukrovinek, protože jsou často využívány do nejrůznějších náplní. Což je trochu škoda, protože lískové ořechy mají vysoké nutriční hodnoty. Pochází z Lísky obecné, která je již od starověku pěstována v Itálii. Pokud se lískové ořechy rozhodnete konzumovat samostatně, ne jako jednu z ingrediencí čokoládových pomazánek, můžete pouhou jednou hrstí denně získat spoustu minerálů, vitamínů a stopových prvků. Obsahují až 62% procent tuku a 13% bílkovin. 

Lískové ořechy obsahují omega 3 a 9 mastné kyseliny, což jsou zdraví prospěšné tuky, které ocení především náš kardiovaskulární systém. Kromě omega 3 a 9 mastných kyselin obsahují vitamíny skupiny B a to zejména B1 (thiamin) a B6 (pyridoxin). Vitamin B1 je pro tělo důležitý, protože podporuje činnost některých enzymů. Vitamín B6 se podílí na rozkladu tuků, cukrů a bílkovin.

Ve chvíli, kdy si je dáte do snídaňové kaše nebo se stane pravidelnou součástí svačin, stanou se skutečným zdrojem energie pro tělo i mozek. Mimo to je konzumace lískových ořechů spojována se zdravím nervového systému. Lískové ořechy jsou bohaté na antioxidanty (vitamín E - až 24 mg), což jsou sloučeniny, které chrání před oxidací buněk. Snižují rozsah poškození buněk volnými radikály. 

Kromě obsahu mononenasycených mastných kyselin a vitamínů, obsahují lískové ořechy také některé z klíčových minerálů. Minerální látky si tělo nedokáže vytvořit samo a proto je důležité, získávat jednotlivé minerály ve stravě. Tyto ořechy obsahují zejména železo, vápník a zinek. Ukrývají v sobě ovšem také fosfor, měď, draslík a jako spoustu jiných ořechů také hořčík.

Schvalena zdravotni tvrzeni liskove orisky

Ořechy jsou jedním se základních zdrojů příjmu bílkovin u vegetariánů a veganů. Do jídelníčku je přidáváme opatrně, protože tuky v nich obsažené jsou sice zdraví prospěšné, ale je jich poměrně dost. A to samé platí o obsahu energie. Je doporučována hrst oříšku každý den. Ideální je si ořechy smíchat a každý den si tak dopřát jen pár z nich. Tím s nimi snadno pokryjete množství zdraví prospěšných tuků, ale i vitamínů a minerálních látek.

Na skladování ořechů byste si měli dát záležet. Protože obsahují hodně tuku, mají tendenci žluknout. Kvůli tomu je v ideálním případě dát do dobře těsnící nádoby a skladovat v suchu a temnu. 

Veronika Halusková

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení