Olivy: Malé plody, dlouhá historie, široké využití

Olivy jsou malé plody olivovníku evropského (Olea europaea), které mají bohatou historii a kulturní význam. Jsou ceněné jak pro svou chuť, tak pro své zdravotní přínosy. Olivy se konzumují po celém světě a jsou základní složkou středomořské stravy.

Historie a pěstování

Olivy a olivový olej mají dlouhou historii, sahající až do starověkého Řecka a Říma. V řecké mytologii byl olivovník považován za dar bohyně moudrosti a vítězného boje Athény městu Athény, která díky tomu vyhrála patronát nad tímto městem namísto boha moře Poseidóna. Olivový věnec byl symbolem míru a vítězství a používal se při korunovaci olympijských vítězů.

Olivovníky jsou stálezelené stromy, které dorůstají výšky až 10 metrů a dožívají se stovek až tisíců let. Tyto stromy jsou původem z oblasti Středomoří, ale dnes se pěstují také v dalších částech světa, včetně Kalifornie, Jižní Afriky, Austrálie a Jižní Ameriky. Olivovníky potřebují teplé klima a dobře odvodněnou půdu. Jsou odolné vůči suchu, což je činí ideálními pro pěstování v suchých oblastech.

Konzumace oliv

Druhy oliv k přímé konzumaci

Existuje mnoho druhů oliv, které se liší barvou, velikostí a chutí. Hlavně se však dělí do dvou kategorií:

  • Zelené olivy: Sklízené před dosažením plné zralosti. Mají pevnou strukturu a výrazně hořkou chuť, která se zmírňuje nakládáním.
  • Černé olivy: Plně zralé olivy, které mají měkčí strukturu a jemnější chuť. Barva může být tmavě fialová až černá.

Olivy mohou být naloženy do solného roztoku, oleje nebo vody, aby se zvýraznila jejich chuť a prodloužila trvanlivost. Mohou být plněné různými přísadami, jako jsou papriky, mandle nebo česnek. Někdy jsou také fermentovány, což ovlivňuje jejich chuť a texturu.

Zdravotní přínosy oliv

Olivy jsou bohaté na zdravé tuky, zejména mononenasycené tuky, které podporují zdraví srdce tím, že snižují hladinu špatného cholesterolu (LDL) a zvyšují hladinu dobrého cholesterolu (HDL). Obsahují také antioxidanty, jako jsou vitamíny E a K, které chrání buňky před oxidačním stresem a podporují imunitní systém. Olivy mají protizánětlivé vlastnosti, které mohou pomoci při prevenci chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby a cukrovka. Dále obsahují malé množství železa a mědi, které jsou důležité mimo jiné pro tvorbu červených krvinek. Pravidelná konzumace oliv přispívá k celkové pohodě a zdraví, podporuje trávení a udržuje také zdravou pokožku.

Olivový olej

Nelze opomenout olivový olej, který je základní složkou středomořské stravy a je ceněn pro své zdravotní přínosy. Extra panenský olivový olej je nejkvalitnější a získává se lisováním oliv za studena, což zachovává všechny živiny a chuťové vlastnosti.

O olivovém oleji se můžete dozvědět více v samostatném článku zde.

Použití oliv v kuchyni

Olivy jsou všestranné a používají se v mnoha různých pokrmech. Mohou být přidávány do salátů, těstovin, pizz, sendvičů a tapas. Jsou také skvělou přílohou k sýrům a vínu. Olivy se často používají při přípravě tapenády, která se skládá z nasekaných oliv, kaparů, ančoviček a olivového oleje. Mohou být také plněné různými ingrediencemi, jako jsou česnek, mandle, paprika nebo sýry, což dodává pokrmům rozmanitou chuť.

Tapenáda z černých oliv

Ingredience:

  • 200 g černých oliv (bez pecek)
  • 2 stroužky česneku
  • 2 lžíce kapar
  • 4 ančovičky v oleji
  • 3 lžíce olivového oleje
  • Šťáva z půlky citronu
  • Čerstvě mletý černý pepř

Postup:

  1. Všechny ingredience vložte do mixéru.
  2. Mixujte, dokud nevznikne hladká pasta.
  3. Podle chuti přidejte více citronové šťávy nebo olivového oleje.
  4. Podávejte s čerstvým chlebem nebo jako dip k zelenině.

Závěr

Olivy jsou univerzální a výživné plody, které mají široké využití v kulinářství a medicíně. Ať už je konzumujete přímo nebo ve formě olivového oleje, mohou přinést mnoho zdravotních výhod. Jejich bohatá historie a kulturní význam jim navíc dodávají zvláštní kouzlo a hodnotu.