Když svět běží rychleji než vaše dítě, není to o výchově, není to o lenosti, není to rozmazlenost. Porucha pozornosti bez hyperaktivity – ADD – je tichý společník mnoha dětí, kterých si okolí často ani nevšimne. Zatímco ADHD bývá spojováno s pohybem, impulzivitou a hlučností, děti s ADD nikomu nepřekážejí. Nevyrušují, neskáčou, ale nezvládají držet pozornost. Jejich hlava je plná myšlenek, které často nemají začátek ani konec. Jsou zasněné, pomalé a mnohdy „ztracené ve svém světě“. Právě proto je ADD tak snadné přehlédnout. A právě proto si s ním často nevědí rady rodiče ani učitelé. Jak tedy zvládat každodenní situace citlivě, s pochopením a empatií?
Hned v úvodu bychom však měli zmínit, že ne vždy se podezření rodičů na ADD prokáže. Pomůže porada s učitelem, potažmo pedagogicko-psychologickou poradnou, která může doporučit ještě další vyšetření.
Jak ADD ovlivňuje běžný den dítěte?
Ráno začíná pomaleji než u jiných dětí. Oblékání je přerušované, snídaně roztahaná, každá drobnost může dítě odvést od činnosti. Ne že by nechtělo. Jen se jednoduše ztratí v procesu. Vezme tričko, ale zapomene, co s ním mělo dělat. Začne jíst, pak se zadívá z okna a už neví, kde skončilo. Během dne se podobné situace opakují. Dítě rozumí úkolu, ale nedokončí ho. Pokyn slyší, ale jeho mozek ho neuloží. Odpovídá nesoustředěně, někdy úplně mimo kontext. Zdá se, že se neúčastní. Ale ono se účastní – jen jeho pozornost funguje jinak.
Mozek jede na plné obrátky, ale ve zcela jiném rytmu. Z toho plyne i únava, přičemž se hromadí frustrace, podrážděnost, pláč, odchod do fantazijního světa, kde se nemusí nic zvládat, jen si v klidu být.
Jak podpořit dítě s ADD v domácím prostředí
- Jasná struktura dne: Rytmus dává dítěti s ADD jistotu. Pomáhá mu orientovat se v čase, ukotvit se. Neznamená to detailní plán na minuty, ale opakující se rámec: po snídani se čistí zuby, po škole je odpočinek, potom úkoly. Struktura je jako mapa – když se svět rozpadá, ukazuje směr.
- Krátké a konkrétní pokyny: Jednoduchý jazyk a rozdělení instrukcí do malých kroků pomáhá dítěti zůstat soustředěné a přítomné. Místo „Oblékni se a běž si vyčistit zuby“ je účinnější říct nejprve „Vezmi si tričko“, potom „Teď kalhoty“ a nakonec „Teď jdeme do koupelny.“ Pokyn po pokynu, bez spěchu – právě to přináší klid i jistotu.
- Mezistupně úkolů: Velký úkol může působit jako nepřekonatelná hora. Když ho ale rozdělíme na malé, jasné části, dítě se v něm neztratí. Místo „Ukliď si pokoj“ postačí: „Sesbírej oblečení“, „Dej knihy do police“, „Zameteme spolu podlahu.“ Každý splněný krok zvyšuje chuť pokračovat a posiluje sebedůvěru.
- Ztišené prostředí: Rádio, puštěná televize nebo blikající reklamy jsou pro dítě s ADD rušivé. Mozek už tak jede na plno a vnímá všechno. Klidné prostředí, ideálně bez zvukových a vizuálních rušičů, pomáhá dítěti soustředit se – a zůstat v klidu.
- Vizuální pomocníci: Obrázkový režim dne, barevně označené kartičky nebo tabulky jsou praktické nástroje. Dítě si spojí obrázek s činností, a místo neustálého připomínání se může podívat, co ho čeká. Pomůcky můžou být na lednici, na zdi v pokoji nebo přenosné v tašce.
- Dostatek klidu a přestávek během dne: Dítě s ADD není robot. Jeho mozek potřebuje častý restart. Po deseti minutách činnosti krátká pauza. Pohyb, dívání z okna, kreslení – to všechno pomáhá vybít přetlak a znovu se soustředit. A občas jen „nechat hlavu být“ je to nejlepší, co mu můžeš nabídnout.
Co pomáhá ve škole?
Základem je otevřená komunikace s učitelem. Dítě s ADD není líné. Jen potřebuje jiný přístup. Učitel by měl vědět, že když dítě zírá do zdi, není to ignorace. Je to ztráta směru, ze které potřebuje vyvést.
Ve třídě pomáhá, pokud má dítě možnost se občas zvednout, projít se nebo změnit pozici. Velmi užitečné bývá, když může mít něco v ruce, třeba mačkací balónek. Výrazně se osvědčují také kratší úkoly – lépe je vnímá, zvládá a má z nich rychlejší zpětnou vazbu. Pokud je to možné, mělo by mít více času na vypracování testů a dostávat doplňující otázky na porozumění, které mu umožní znovu se napojit na téma, pokud se během práce „odpojilo“.
Všechna tato opatření nejsou výsadou – jsou mostem mezi tím, co dítě s ADD potřebuje, a tím, co mu škola může nabídnout. Ten most nemusí být složitý – jen vyžaduje pochopení a trochu vůle ze všech stran.
Doplňky stravy jako podpora mozku
Výživa není náhradou léčby, ale může být podporou pro mozek, který pracuje v jiném režimu.
Co může pomoct:1,2,3,4,5
- Omega-3 mastné kyseliny (DHA + EPA) – například rybí olej s vysokým obsahem DHA
- Hořčík a vitamín B6 – zklidňují nervový systém
- L-theanin – jemně uklidňující aminokyselina z čaje
- Zinek – přispívá k normálním kognitivním funkcím
Ideální je vybírat přírodní nebo liposomální formy pro lepší vstřebávání. Mozek dětí s ADD není horší. Jen jede na jinou frekvenci – a výživa mu může pomoct fungovat stabilněji.
Empatie a trpělivost jako základ
Děti s ADD vnímají svět intenzivněji a jinak než jejich vrstevníci. Potřebují od nás hlavně pocit bezpečí, pochopení a přijetí. Chvála, povzbuzení a respekt k jejich tempu posilují sebevědomí a vytvářejí prostor pro růst. I malé úspěchy stojí za ocenění – právě ty je posouvají dál.
Stanovení hranic je důležité, ale nemusí být tvrdé. Když jsou klidné, srozumitelné a konzistentní, stávají se pro dítě pevným bodem, o který se může opřít. Smysluplné je i objevování jeho silných stránek – často vyniká v empatii, tvořivosti, schopnosti zahloubání. Zapojení do běžných činností, jako je příprava jídla, péče o domácí zvíře nebo zalévání květin, přináší nejen pocit užitečnosti, ale i potřebnou strukturu a klid.
Závěr: Jde to. A nejste v tom sami!
Děti s ADD často vykročí do života s obrovským darem – vnímavostí, tvořivostí a hloubkou. Potřebují jen jiný začátek a průvodce, který jim rozumí. Když se spojí podpora, klidná struktura a opravdové přijetí, může se změnit víc, než si dnes dokážeme představit.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět na mail korektura@brainmarket.cz. Děkujeme!
1Milte, C., Parletta, N., Buckley, J., Coates, A., Young, R., & Howe, P. (2015). Increased Erythrocyte Eicosapentaenoic Acid and Docosahexaenoic Acid Are Associated With Improved Attention and Behavior in Children With ADHD in a Randomized Controlled Three-Way Crossover Trial. Journal of Attention Disorders, 19, 954 - 964.
2Mousain-Bosc, M., Siatka, C., & Bali, J. (2011). Magnesium in the Central Nervous System: Magnesium, hyperactivity and autism in children. .
3Lyon, M., Kapoor, M., & Juneja, L. (2011). The effects of L-theanine (Suntheanine®) on objective sleep quality in boys with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial.. Alternative medicine review : a journal of clinical therapeutic, 16 4, 348-54 .
4De Moura, J., De Moura, E., Alves, C., De Lima Vale, S., Dantas, M., De Araújo Silva, A., Almeida, M., Leite, L., & Brandão‐Neto, J. (2013). Oral Zinc Supplementation May Improve Cognitive Function in Schoolchildren. Biological Trace Element Research, 155, 23 - 28.
5Kean, J., Downey, L., Sarris, J., Kaufman, J., Zangara, A., & Stough, C. (2022). Effects of Bacopa monnieri (CDRI 08®) in a population of males exhibiting inattention and hyperactivity aged 6 to 14 years: A randomized, double‐blind, placebo‐controlled trial. Phytotherapy Research, 36, 1012 - 996.