STOP Alergiím! Vyzkoušejte naši novinku BrainMax Quercetin & Bromelain! Nakupujte ZDE

Pod skořápkou kokosu

Kokos asi všichni známe jako jednu z exotických potravin. Bohužel kvůli své nálepce pro vysoký obsah nasyceného tuku se mu spoustu lidí vyhýbá a to je velká škoda. Tuky, které kokos obsahuje jsou zdraví prospěšné a kokos se tak řadí mezi superpotraviny, které mají pozitivní vliv prakticky na celý organismus. 

Kokosové ořechy rostou na palmách s latinským názvem Cocos Nucifera. Pravděpodobně pochází původně z Indie a jihovýchodní Asie. Dnes rostou kokosové ořechy v teplém podnebí po celém světě, například v Karibiku a v několika částech Afriky a jižní Ameriky. Kokosové maso, které se nachází uvnitř kokosu je jedlé a vyrábí se z něj kokosový olej, kokosové mléko, kokosový cukr nebo kokosová voda. Jde o průhlednou tekutinu, která je uvnitř a obsahuje velké množství minerálů jako je draslík, hořčík a vápník.

Tuky v kokosovém ořechu

Nasycené mastné tuky, které kokos obsahuje není nic, čeho bychom se museli obávat. Tělo tuky potřebuje, protože jsou součástí membrán buněk a podílí se spolu se sacharidy na tvorbě energie. Navíc je tělo potřebuje proto, aby dokázalo vstřebat některé vitamíny, které jsou rozpustné v tucích (A, D, E, K). A co je podstatné, tak je to právě tuk, který je nositelem chuti. Jistě jste slyšeli, že nasycené mastné kyseliny jsou zdraví škodlivé. To je sice pravda, ale u kokosu platí výjimka potvrzující pravidlo. Triglyceridy, které kokos obsahuje jsou tuky se středním řetězcem (MCT) a tím se liší od jiných nasycených mastných kyselin. Tyto MCT tuky se v těle lépe metabolizují a tělo je dokáže velmi efektivně využít k produkci energie. Kromě toho MCT tuky obsažené v kokosu mají antibakteriální a antimikrobiální účinky. 

28383-2 (1)

Co vše kokos obsahuje?

Co dělá kokosový ořech tak výjimečný je kyselina laurová, kterou obsahuje. Jedná se o mastnou kyselinu, která se nachází také v lidském mateřském mléce. Kyselina laurová je užitečná v boji proti plísním, virům a bakteriím. Mimo to dovede snižovat hladinu LDL (špatného) cholesterolu v krvi. Škodlivý LDL cholesterol je ten, který může způsobit různá kardiovaskulární onemocnění.

Kromě toho kokos obsahuje vitamíny a minerály, které jsou pro tělo nepostradatelné. Obsahuje silné antioxidanty, které zachycují volné radikály v buňkách. Tyto volné radikály kyslíku mohou způsobit řadu onemocnění. Kokosové maso, jak se nazývá dužina kokosu, obsahuje minerály a to na prvním místě mangan. Mangan je minerál, který aktivuje enzymy užitečné pro metabolismus, hojení ran, podporuje zdraví kostí a má antioxidační funkce. Dále je kokos bohatý na měď a železo, které pomáhají vytvářet červené krvinky, stejně jako selen. Důležitý antioxidant, který chrání buňky. Pokud do jídelníčku přidáme kokos, můžeme si být jistí, že tím značně podpoříme hladinu vápníku v těle, který pomáhá udržovat zdravé kosti, zuby a hraje roli v komunikaci mezi mozkem a ostatními části těla.

Zařadit kokos do svého jídelníčku by měli diabetici, protože kokos zlepšuje vylučování inzulínu v těle a také zvyšuje využití glukózy, čímž pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi. Je to protože, kokos má pozitivní vliv na hormony, které regulují hladinu cukru v krvi.

Kokosové mléko

Kokosové mléko je tekutina, která vzniká z dužiny zralých kokosů neboli kokosového masa. Má lehce sladkou intenzivní chuť a aroma. Je oblíbenou součástí indické, thajské, havajské a jihoamerické kuchyně. Proces extrakce zahrnuje strouhání masité části ovoce a jeho namočení do horké vody. Krém, který se tvoří na povrchu kapaliny, se sbírá, aby se použil jako kokosový krém, zatímco zbývající kapalina se poté procedí a oddělí od buničiny, aby se získalo kokosové mléko. Kokosové mléko je zdravou náhražkou u osob s intolerancí laktózy. Kromě toho obsahuje zinek, minerál, který pomáhá při obnově buněk, které lemují střevní stěnu. Tím se zabrání přemístění škodlivých bakterií ze střeva do krevního oběhu a sníží se riziko průjmového onemocnění. V současné době můžete najít kokosové mléko i v prášku. Kokosové mléko obsahuje velké množství některých klíčových minerálů, jako je železo, vápník, draslík, hořčík a zinek. Obsahuje také významné množství vitamínu C a E. Jeden šálek kokosového mléka (asi 240 g) obsahuje 13 g sacharidů, 5 g vlákniny, 5 g bílkovin a 57 g tuku, zejména nasycených tuků. Kromě tekuté formy kokosového mléka dnes můžeme najít i jeho práškovou formu, ta je stejně kvalitní co se obsahu živin týče hlavní výhodou je jeho delší trvanlivost. 

Kokosová voda

Voda z kokosu je často zaměňována s mlékem. Zatímco mléko je tekutina lisovaná z kokosové dužiny, kokosová voda je to první co nám ze zeleného kokosu vyteče. Je to čirá tekutina, která je považována za přírodní elektrolyty, protože obsahuje spoustu minerálních látek. Je bohatá na draslík, vápník, mangan, antioxidanty, aminokyseliny a cytokininyKokosová voda je nejlepším zdrojem draslíku a obsahuje téměř 470 mg draslíku. Množství minerálů se může měnit v důsledku změn podle toho, jak je kokosový ořech zralý. V průměrném kokosovém ořechu najdeme asi 1 šálek vody. Najdou se i kritici, kteří kokosovou vodu považují za pouze marketingový trhák, nicméně nezanedbatelný obsah látek, které kokosová voda obsahuje se ji nedají upřít. Běžně se používá k rehydrataci po fyzické aktivitě nebo nemoci, jako je průjem. Voda je tak skvělý pomocník v horkých letních dnech nebo při a po tréninku. Můžete si ji sebou vzít na kolo nebo do hor, aby jste si byli jisti, že doplníte tělu všechny důležité minerály.

Kokosová mouka

Kokosová mouka obsahuje velký obsah vlákniny, bílkovin a zdraví prospěšných tuků. Navíc má nízký glykemický index, takže opět velká výhoda pro diabetiky. Mouka se vyrábí z kokosového masa, jak se říká dužině uvnitř kokosu, ze kterého se nejdřív oddělí kokosové mléko a poté se při nízké teplotě vysuší a pomele. Tím je kokosová mouka na světě. Kokosová mouka navíc oproti mandlové mouky má více vlákniny a méně kalorií, takže je vhodná i do redukčního jídelníčku. Dále mohou kokosovou mouku zařadit osoby s trávicími problémy jako je syndrom propustného střeva, cukrovka, osoby s alergii na ořechy, nebo příznivci paleo stravy.

Kokosový cukr

Nemusí to být jen samotné kokosové maso, které můžeme směle zařadit do jídelníčku. Velmi oblíbený je v poslední době kokosový cukr, který se získává z nektaru květů kokosové palmy, který se nechá zkrystalizovat. Sladivost má téměř totožnou s řepným cukrem, ale co je nedůležitější, tak je jeho glykemický index, protože ten je 35! Pro představu, klasický bílý řepný cukr má 70. To je dost velký rozdíl na to, že se mu skvěle vyrovná svou sladivostí. Navíc jsou v kokosovém cukru zachovány důležité antioxidanty a přestože se jedná o cukr, tak je to zároveň zásaditá potravina. Kokosový cukr je výborná alternativa pro diabetiky a lze jej použít všude tam, kde by jste použili bílý cukr. 

 

Veronika Halusková