Spánek je král! Brýle na blokaci modrého světla a masky na spaní v 30 % AKCI! Nakupujte ZDE

Sušené ovoce - svačina nabitá minerály

Sušené ovoce se s největší pravděpodobností neobjevilo náhodou. Naši předci přišli na to, že jakmile se spadané ovoce usuší na slunci, má vynikající sladkou chuť. Není to ovšem jediná jeho výhoda. Sušené ovoce má velmi zajímavé výživové hodnoty a taky dlouhou dobu trvanlivosti. Díky tomu si jej můžeme dopřát po celý rok. Tradiční nebo konvenční sušené ovoce jsou druhy, které jsou buď sušené na slunci, jako jsou rozinky nebo sušené fíky, nebo pomocí dehydratačního stroje, který umožňuje odpařování velkého množství vody.

Tradiční sušené ovoce bylo po tisíciletí základem středomořské stravy. Jelikož sušené ovoce obsahuje méně vody, je obsah kalorii na 100g mnohem vyšší než u čerstvého ovoce, stejně jako cukru. Proto je důležité hlídat si jeho množství v jídelníčku. Stejně jako vyšší obsah cukru jsou ale v sušeném ovoci i více koncentrované důležité vitamíny a minerály. A v tomto může být sušené ovoce pro naše zdraví velkým přínosem.

rozinky-brainmarket-infografika-cz

Proč zařadit sušené ovoce do svého jídelníčku?

  • výborný zdroj energie
  • vysoký obsah vitamínů a minerálních látek
  • vysoký obsah vlákniny
  • antioxidační vlastnosti

Rozinky 

Rozinky vznikají sušením vinných hroznů. Jsou to malé sladce chutnající plody, které všichni známe, především jako přísadu do pečení. Kromě specifické chuti disponují i širokou škálu živin. Mají nízkou až střední hodnotu glykemického indexu to znamená, že nezpůsobují velké výkyvy v hladině krevního cukru. Obsahují spoustu vlákniny, téměř 3g na 100g. Vláknina je důležitá pro celý trávicí systém a rozinky jsou jednou z možností, jak obsah vlákniny přes den vyplnit. Rozinky jsou bohatým zdrojem fenolů, což jsou rostlinné látky, které mají antioxidační vlastnosti a chrání naše buňky před poškozením. Za zmínku stojí i obsah bóru, který rozinky obsahují. Jedná se o málo známý minerál, ale o to větší jsou jeho účinky. Bór podporuje zdraví a pevnost našich kostí, kloubů a zubů. Speciálním druhem rozinek jsou sultánky. Jsou větší, šťavnatější a mají výraznější sladkou chuť. Vyrábějí se z bezsemenných hroznů.

Sušené švestky

Sušené švestky pocházejí ze speciální odrůdy švestek, které jsou určeny přímo k sušení. Některé látky, které byly objeveny ve švestkách patří mezi známé antioxidanty. Ty neutralizují některé volné radikály a zabraňují poškození našich buněk a jejich membrán. Švestky jsou skvělá svačina pokud se cítíte unavení nebo trpíte na závratě. To může být následek deficitu železa v těle. Sušené švestky nejen, že obsahují železo, ale také jsou zdrojem vitamínu C, který pomáhá železu se lépe vstřebat. Švestky jsou také bohatým zdrojem vlákniny, ta je důležitá pro správné trávení a právě proto jsou švestky vhodné při zácpě. Kromě toho švestky přispívají k růstu zdraví prospěšných bakterií v našich střevech. Výzkumy ukázaly, že švestky obsahují minerál zvaný bór, který pomáhá ke zdraví kostí a svalů. Tímto mohou být švestky prevencí osteoporózy. 

  • velké množství antioxidantů
  • zdroj železa, bóru, draslíku a hořčíku
  • bohatý zdroj vlákniny
  • vhodné při žaludečních nevolnostech
  • přispívají k růstu zdraví prospěšných bakterií ve střevech

svestky-brainmax-pure-brainmarket-cz

Datle

Kdo by neznal datle. Tmavé sladce chutnající větší plody byly v minulosti spíše záležitostí Vánoc. Když dnes můžeme mít datle součástí každodenního jídelníčku, je škoda toho nevyužít. Před tisíci lety se dokonce věřilo, že datle mají léčivou sílu a dodávají sílu, vytrvalost a zvyšují sexuální výdrž. Jedno je jisté. Tyto plody obsahují minerály, včetně draslíku, hořčíku, zinku, ale také železa a vápníku. Existuje 30 různých druhů datlí a většina z nich je jednou z nejdůležitějších ingrediencí v kuchyni středního východu. Kromě minerálů obsahují datle spoustu vlákniny. Z vitamínů v datlích najdeme vitamíny skupiny B, A a C. Kombinace živin, které datle obsahují, jako je draslík, hořčík a vitamínu B6 je ideální svačina pro osoby, které jsou ve stresu. Datle obsahují flavonoidy, karotenoidy a kyselinu fenolovou, což jsou známe antioxidanty, které pomáhají chránit buňky před oxidativním stresem a mohou být jako prevence různých chronických onemocnění, jako jsou srdeční choroby nebo Alzheimerova choroba.

  • obsahují značné množství vlákniny
  • vhodné k doslazování pokrmů místo cukru
  • rychlý příjem energie
  • antioxidační vlastnosti, které pomáhají chránit naše buňky

Fíky

Toto sladké, lahodné ovoce má svůj původ v západní Asii a v oblastech středního východu. Patří mezi ovoce, které má velké množství vlákniny a to jak rozpustné, tak i nerozpustné. Na 100g obsahuje 3 g vlákniny. Kromě toho jsou fíky zdrojem řady minerálů, především hořčíku, draslíku, železa a vápníku. Zásaditého minerálu, který tělo potřebuje ke zdraví kostí. Fíky jsou také bohatým zdrojem vitamínů a to zejména vitamínů skupiny B a vitamínu C. Mezi jednotlivými druhy sušeného ovoce jsou fíky výjimečné, protože obsahují enzym ficin, který dovede štěpit bílkovinu. Podobně jako je to bromelain u ananasu. Stejně jako datle mohou i fíky nahradit jakékoli jiné sladidlo, například u pečených, ale i nepečených dezertů. Oblíbené jsou fíky i jako ingredience v nejrůznějších salátech a výborně se hodí například k rukole. Příznivci RAW stravy ocení fíky při přípravě energetických tyčinek, protože tak spolu s datlemi nahradí jakékoli jiné sladidlo.

  • rychlý zdroj energie
  • vhodné k doslazování pokrmů místo cukru
  • obsahují ficin - enzym štěpící bílkovinu
  • značné množství vápníku

Borůvky

Borůvky patří mezi druh ovoce, které mají největší množství antioxidantů. Přes léto si je můžeme natrhat všichni, ale v období zimy jsme odkázaní na jejich mraženou nebo sušenou verzi. Jedná se antokyany, což je rostlinný pigment, který borůvkám dává jeho temně modrou barvu. Sušené borůvky se hodí k okamžitému doplnění energie, mají totiž až o 600% více kalorií než čerstvé borůvky. Obsahují minerály jako je hořčík, fosfor, vápník, železo, zinek a v tomto případě jsou lépe tráveny. Tělo tak i lépe využije obsažené minerály.

  • rychlý zdroj energie
  • snižují hladinu cukru
  • pomáhají při infekci močových cest
  • mohou snižovat hladinu cholesterolu
  • pomáhá posilovat obranyschopnost organismu

Kdy sušené plody zařadit a jak vybrat to správné?

Ani v redukčních dietách není zapotřebí se sušenému ovoci vyhýbat, pokud si zvládneme uhlídat jeho množství. Při RAW stravování je sušené ovoce téměř základ jakékoli svačiny nebo i jako doslazení jednotlivých pokrmů. To stejné platí i u diabetiků, kteří by si ale množství sušeného ovoce měli pečlivě hlídat. Ovoce si můžete přidávat do snídaňových kaší místo medu nebo všude tam, kde by jste obyčejně použili cukr. Tělo tím získá dostatek potřebných minerálů a vlákniny. Jelikož sušené ovoce dodává rychlou energii, nejvíce se hodí jako ingredience do snídaní nebo dopoledních svačin. Nicméně jsou výbornou alternativou při sportu nebo na výlety. 

Při výběru dejte přednost sušeným plodům v certifikované BIO kvalitě. Díky kontrolovanému zemědělství si tak můžete být jisti jak původem, tak i způsobem pěstování, při které nejsou použity žádné pesticidy ani jiné škodlivé látky. Určitě vybírejte ovoce, které je nesiřené. To znamená, že při zpracování nebyl použit konzervant oxid siřičitý. Většina sušeného ovoce, které běžně nacházíme v supermarketech je siřených. Takto ošetřené ovoce pak může způsobovat různé zdravotní komplikace jako je žaludeční nevolnost nebo žlučníkový záchvat. Zvlášť pokud jste na tyto komplikace citlivější. Siřené ovoce poznáte nejspíš na první pohled, je zachována jeho původní barva, ale chuť i vůně jsou u takto ošetřeného ovoce potlačeny.

Na skladování sušeného ovoce bychom si měli dát záležet, zejména pokud máme právě ničím neošetřené druhy ovoce, které snadněji podléhá plísním. Uchováváno by mělo být v tmavých, vzduchotěsných nádobách, a podobně jako je tomu u ořechů, by mělo být skladováno v suchu. Jen tak můžeme zachovat jejich čerstvost, vůni i chuť. 

 

Veronika Halusková