20 % sleva na BrainMax Pure Yerbu! Platí na všechny příchutě jen tento týden! Zakoupíte ZDE

Zahřívací koření - prospěšné nejen během zimních měsíců

V ajurvédském léčitelství má zahřívací koření a celkově zahřívací potraviny velkou tradici. Jak už z názvu vyplývá, jde o potraviny, které nás mají zahřát a zvýšit krevní oběh. Jsou proto využívány spíše v chladnějších měsících. Mají dodat tělu energii, odolnost vůči chladu, posílit imunitní systém, zvýšit krevní oběh a tím i teplotu těla a také podpořit trávicí procesy. 

Mezi typické zahřívací potraviny patří třeba kořenová zelenina, dále je to například dýně nebo cibule. Samostatnou kapitolou ve stravování má koření. V zemích jako je Indie, je koření považováno za posvátné, protože Ajurvéda věří v jeho léčivé účinky. V západním světě teprve přicházíme na to, že nám koření může dát více, než jen dochutit naše oblíbené pokrmy. V dnešním článku si vysvětlíme typické zahřívací koření, které nemusí být součástí jen zimních měsíců, ale i tehdy, kdy se potýkáme s virózou a chceme tak tělo podpořit. 

Kurkuma

Prvním výrazným kořením, které blahodárně působí na tělo je kurkuma. Kurkuma je celosvětově považována za superpotravinu. Přezdívá se ji indický šafrán a pochází z Kurkumovníku dlouhého. Obsahuje látku kurkumin, který zvyšuje krevní oběh v našem těle a tím i jeho teplotu. Kromě toho podporuje trávicí systém. Léčivé účinky kurkuminu byly potvrzeny v desítkách studií a dnes již není pochyb o tom, že kurkuma je to, co bychom měli určitě zařadit do jídelníčku. Není divu, že Ajurvéda je založená na příjmu výživných jídel, které podle ní jsou klíčem k dobrému zdraví. Kurkuma je toho důkazem. Bývá součástí typických indických pokrmů a je to jedna ze složek indického kari. Má štiplavou, svíravou chuť a jasně žluto-oranžovou barvu. Pokrmům dodává sytou barvu a výborně se kombinuje s jinými druhy koření jako je kmín, koriandr, kájenský pepř nebo fenykl. 

prinosy-kurkumy-infografika-brainmarket-cz

Výhody kurkuminu pro naše tělo

  • V Ajurvédě je kurkuma považována za přírodní léčivo, které podporuje zdraví jater.
  • Je to významný antioxidant, který bojuje proti zánětu.
  • Posiluje imunitní systém
  • Podporuje trávicí procesy. 
  • Chrání slinivku břišní
  • Váže na sebe těžké kovy jako je olovo, rtuť nebo kadmium.

Zázvor

Zázvor je také známý pod latinským názvem Zingiber officinale. Je kvetoucí rostlina, která patří do rodiny kurkumy a kardamomu. Obsahuje antioxidanty jako jsou shogaoly, zingerony a gingeroly, které působí jako protizánětlivé látky v těle.

Sloučeniny, které zázvor obsahuje pomáhají při:

  • žaludečních nevolnostech
  • jako podpora trávení
  • infekci horních cest dýchacích
  • bolestech způsobených záněty
  • pomáhá bojovat proti plísňovým infekcím
  • regulaci krevního cukru

Kromě výše uvedených sloučenin obsahuje zázvor také malé množství vápníku, zinku, kyseliny pantothenové, riboflavinu a thiaminu. Jednou z nejsilnějších výhod zázvoru je jeho schopnost podporovat zdraví zažívacího traktu a předcházet problémům, jako je dyspepsie. Onemocnění, pro které je charakteristické zhoršené trávení, pálení žáhy a pocit plného žaludku.

Skořice

Skořici asi známe všichni a většinou ji máme i doma. Pochází z kůry stromu Cinnamomum verum a obsahuje několik speciálních sloučenin, které jsou zodpovědné za mnoho prospěšných vlastností. Skořici hlavně známe jako jednu z ingrediencí sladkého pečiva nebo dezertů. Trošku škoda, protože skořice obsahuje velký podíl antioxidantů, které pomáhají v boji proti oxidačnímu stresu. Je zdrojem polyfenolů, které jsou podobné těm, které můžeme najít v bobulovitém ovoci, víně, nebo oblíbené hořké čokoládě.

Skořice se v tradiční čínské medicíně používá k minimalizaci příznaků nachlazení a chřipky a v kombinaci s medem ve snídaňové kaši získáte perfektní zahřívací kombinaci s protiplísňovými vlastnostmi. Dále bylo také prokázáno, že skořice zvyšuje citlivost na glukózu a pomáhá těm, kteří jsou vystaveni riziku vzniku cukrovky, protože pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi.1 Kromě toho skořice prospívá ústní hygieně a může chránit před některými typy bakterií, které způsobují špatný dech, zubní kaz nebo infekce v ústech. Skořice má antibakteriální vlastnosti a i proto se často přidává do ústních vod. To vše jsou důvody, proč by neměla být jen součást pečení, ale měla by mít své čestné místo v našem každodenním stravování.

Dalšími zahřívacími koření je také kardamom, muškátový oříšek nebo kájenský pepř. Správné skladování koření by mělo být ve vzduchotěsných nádobách, a tam, kde bude chráněno před přímým světlem, teplem a vlhkostí. To totiž koření příliš nesvědčí. Koření by také mělo být čerstvé, aby si zachovalo své pozitivní vlastnoti, takže pokud máte koření, které je starší než rok, je třeba vyměnit jej za čerstvé.

 

Veronika Halusková

 

1. Cinnamon Improves Glucose and Lipids of People With Type 2 Diabetes, Alam Khan, MS, PHD123, Mahpara Safdar, MS12, Mohammad Muzaffar Ali Khan, MS, PHD12, Khan Nawaz Khattak, MS12 and Richard A. Anderson, PHD3