Vánoce jsou za dveřmi! Mrkněte do kategorie Vánoce, nakupte a ušetřete: ZDE

Lyofilizované ovoce

S nástupem chladného podzimu dostává pestrost našeho jídelníčku, co se týče vitamínů a minerálů, docela na frak. Dostupnost čerstvého ovoce je omezená, ale my tak máme perfektní příležitost, zařadit do svého jídelníčku například lyofilizované ovoce.

Co je to lyofilizace ovoce a jaké jsou její přednosti?

Lyofilizace nebo také mrazem sušené ovoce, je poměrně nový technologický postup, při kterém se ovoce zmrazí ještě před snížením okolního tlaku. Ovoce prochází tzv. sublimací, při které se mražená voda odpařuje přímo do vodní páry, čímž se z ovoce odstraní 99% vodyOvoce je umístěno uvnitř vakuové komory, kde je teplota pod bodem mrazu. Teplota se pomalu zvyšuje a pevné molekuly vody vstupují do plynného stavu, aniž by se z nich kdy stala kapalina. Přitom je zachována struktura ovoce i jeho nutriční hodnota.

Dnes tento postup zažívá naprostý boom, protože je to příležitost, jak si i v zimních měsících vychutnat například jahody, maliny, nebo ostružiny a přitom ovoci nechybí jeho specifická chuť. Jedním z běžných mylných názorů je, že lyofilizované má více cukru než čerstvé ovoce. Je to mýtus. Skutečný rozdíl je v koncentraci cukrů, nikoli v jeho množství. 

Proč volit mrazem sušené ovoce?

  • Ovoce si zachovává svou přirozenou chuť.
  • Jsou zachovány také veškeré vitamíny a minerální látky.
  • Dlouhá trvanlivost.

Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč je ovoce a zelenina nedílnou součástí vyvážené stravy, je vysoký obsah vlákniny. Lyofilizované ovoce má podobný obsah vlákniny jako čerstvé nebo sušené ovoce. Vláknina podporuje trávení a pomáhá udržovat nízkou hladinu cholesterolu. Příjem vlákniny může také snížit riziko srdečních chorob a onemocnění tlustého střeva. 

Proč volit lyofilizované ovoce infografika brainmarket cz

Dnes už si můžete pochutnat na různých druzích ovoce jako jsou jako jahody, které vynikají svým obsahem vitamínu C a dále folátu, manganu, draslíku a nezanedbatelného množství vlákniny. Dalším druhem ovoce, které stojí za zmínku jsou maliny. Ty patří mezi nejoblíbenější druhy ovoce, které jsou navíc velmi nutričně bohaté. Obsahují vitamíny C a E, selen, beta karoten, lutein, lykopen a zeaxanthin.

Sušení mrazem se odstraní většina obsahu vody z ovoce, ale tvar, barva a celková struktura ovoce jsou obvykle zachovány. Mrazem sušené ovoce, jako jsou jahody, si také dokáže zachovat svou přirozenou chuť, takže není nutné používat žádná umělá aditiva ani cukry.

Dále můžete ochutnat arónii, která obsahuje vysoký obsah vitaminu A, C, E a vitamíny skupiny B. Mimo to obsahuje vlákninu a z minerálů hlavně draslík, vápník, hořčík, mangan a železo. Navíc jsou tyto bobule vynikajícím zdrojem antioxidantů podobně jako borůvkyTyto sloučeniny pomáhají chránit naše buňky před působením volných radikálů, které poškozují naše buňky.

Mezi nejznámější druhy lyofilizovaného ovoce nesmíme opomenout černý rybíz. Ten podobně jako maliny vyniká jak vysokým obsahem vitamínu C, tak také antokyanů kyseliny gama-linolenové (GLA). Mezi další pozoruhodné druhy ovoce patří také ananas nebo banán. Druhy ovoce, pro které je typický vysoký obsah draslíku, který ocení především naše srdce, protože pomáhá regulovat náš krevní tlak a snižuje hladinu cukru v krvi.  

I když nic nepřekoná chuť čerstvého ovoce, lyofilizované ovoce si v této oblasti stále dokáže udržet své čestné místo. Přes veškeré zpracování, kterým lyofilizované ovoce prochází, si zachovává drtivou většinu své chuti a také strukturu, protože lyofilizované ovoce má křupavou konzistenci.

Asi nejvýznamnější výhodou lyofilizovaného ovoce oproti ovoci čerstvému ​je jeho trvanlivost. Pokud chcete ušetřit místo v mrazničce, může být dobrý nápad vyměnit mražené ovoce za lyofilizované. Lyofilizované ovoce je skvělou volbou při cestování. Protože lyofilizované plody neobsahují vodu, jsou lehčí a tak i lepší volbou svačin na cestách a ocení je hlavní turisti.

Mrazem sušené ovoce lze jíst samostatně, nebo může zvýšit nutriční obsah snídaňových kaší nebo dopoledních svačin. Můžete jej například přimíchat do jogurtu nebo ovesné kaše.

 

Veronika Halusková

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět na mail korektura@brainmarket.cz. Děkujeme!