Velká NOVINKA - Značka BrainMax Pure, která přináší na trh nutričně nejbohatší superpotraviny organického původu. Vybírejte ZDE

Vycvičte svou imunitu chladem a dýcháním podle Wima Hofa

Když jsem před pár lety slyšela o Wimu Hofovi a jeho kurzech byla to spíše rarita a v ČR jeho metodu stejně ani jeho osobnost nikdo neznal. To se však během posledního roku změnilo a poselství Wima Hofa se dostalo až do našich luhů a hájů. Z podivína, kterého kdysi znali jen v jeho rodném Holandsku kvůli pár reportážím plavání pod ledem se stala celosvětová hvězda s desítky světových rekordů a hlavně s vědeckým potvrzením pozitivních přínosů jeho metody na lidský organismus.

Právě díky Wimovi jste tuhle zimu vídali na horách naháče, lidi skákající do zamrzlých jezer. Jak říká Wim, chlad přináší klid a právě klid a zdraví v těchto dobách hledá čím dál více lidí. Pokud nemáte u domu zamrzlé jezero nezoufejte. Nahraďte jej každodenní ranní sprchou a k tomu čtyři série Wim Hofovo dýchání a budete imunní vůči stresu a nemocem.

cim_wim_hof_dobyl_svet_Infografika-BrainMarket-2_CZ

Jak se zrodil Wim Hof

Po celá desetiletí je Wim Hof známý jako dobrodruh, vytrvalostní sportovec, který si vysloužil přezdívku Iceman a to díky své schopnosti odolávat extremním teplotám. Také si ho veřejnost spojuje pro svůj rekord po nejdelší dobu strávenou v ledové lázni (1 hodina 43 minut). Mezi vyhlášené úspěchy Wim Hofa patří výstup na Mount Everest jen v kraťasech a botách nebo na vrchol hory Kilimandžáro během dvou dnů jak jinak než v kraťasech. Dále plaval pod ledem 57,5 ​​metrů, běžel celý maraton v poušti Namib bez pitné vody a běžel půlmaraton severně od polárního kruhu a to na boso. To jsou jen některé z jeho 26 světových rekordů. Do celosvětového povědomí se dostal hlavně díky své metodě, která podle něj může zvýšit odolnost lidského těla a to nejen části fyzické, ale i psychické. Právě dýchání a otužování mu pomohlo překonat ztrátu milované manželky, aby se dokázal sám postarat o své čtyři malé děti.

wimhof

Výčtem těchto rekordů se zdá, že má téměř nadlidské schopnosti. Není tomu tak. Wim Hof tvrdí, že díky pravidelnému tréninku mohou mít tyto schopnosti všichni lidé. Vysvětluje, že jsme zapomněli na svou vnitřní podstatu, protože jsme jako lidské bytosti vyrostli v kontaktu s přírodou a tak stejně i s odolností, kterou v našich tělech přirozeně máme. Nyní jsme ovšem ovlivněni sedavým způsobem života, stresem a pohodlím. Metoda Wim Hofa se snaží bojovat proti těmto faktorům, aby odhalila skutečný potenciál našeho těla. Wim je přesvědčen, že kdokoli může dělat věci jako on. A je to pravda, protože studenti metody Wim Hofa vystoupali na vrchol zasněžených hor a na sobě měli (stejně jako Wim) jen kraťasy!

Lidé, kteří jsou v komunitě Wima Hofa, nebo kteří jen rezonují s jeho myšlenkami je víc než dost po celém světě. Přesně v tom samém světě, kde je většina zvyklá na své pohodlí, by se zdálo jen obtížné přesvědčit toto publikum ponořit se do ledové vody. A přesně to se Wimu Hofovi podařilo. Zdá se, že je čím dál více lidí, kteří se rádi osvobodí od systému, kde se řeší pouze následky, nikoli příčiny svých onemocnění. Kromě toho si vybudoval síť asi 600 instruktorů, kteří mají oprávnění tuto metodu předávat dál, aby tak byla zajištěna správnost jejího provedení. 

Filozofie Wima Hofa není založená pouze na překonávání extrémních teplot, je to hlavně posunutí z hlediska mysli. Sám říká, že se nevydal touto cestou aby získal světové rekordy, protože samotné zvládání chladu není cíl, ale právě začátek cesty. Pro nás dnes už těžko uvěřitelné, ale Wim Hof věří, že tělo dokáže vše, co mu mysl dovolí. Kromě speciální metody dýchání je posunutí hranic ve zvládání extrémního chladu. Zjednodušeně řečeno Wim Hof posunuje hranice toho, co lidské tělo zvládne a tím zamotal hlavu medicíně i vědě, ve kterých jsou hranice lidských možností jasně dané. V uplynulém desetiletí vědci z univerzit studovali Hofa a našli spolehlivé důkazy o tom, že při praktikování své metody může ovládat svou vlastní tělesnou teplotu, nervový systém i imunitní reakci.

Pozitivní přínosy dýchání a otužování podle Wima Hofa:

  • Posílení imunitního systému.
  • Zlepšení koncentrace.
  • Zlepšení duševního klidu.
  • Zvýšení vůle.
  • Zvýšení energie.
  • Zvládání některých příznaků fibromyalgie. (chronické onemocnění provázející bolesti, nejčastěji svalů a kloubů)
  • Zmírnění některých příznaků deprese.
  • Zmírnění stresu.
  • Zlepšení spánku.
  • Eliminace příznaků chronických onemocnění.

Metoda Wima Hofa je složená ze třech částí a to dechového cvičení, vystavení se chladu a meditace. Všechny tři části mají vést k propojení mysli i těla, protože naše tělo má obrovský potenciál, který bohužel neumíme naplno využít.

Dýchání podle podle Wim Hofa krok po kroku:

1) Dechová část

První část metody je specifické dýchání. Tuto schopnost vyvinul rozsáhlým tréninkem, který mu umožňuje ovládat dech, srdeční frekvenci i krevní oběh. Hlavním pravidlem podle Wima Hofa je "poslouchat tělo a nikdy ho nenutit". Dýchání je zdrojem života vždyť každý den vdechujeme a vydechujeme v průměru 20 000 krát! Jedná se o řízené dechové cvičení, které zahrnuje krátkou dobu hyperventilace (zrychlené hlubší dýchání), po kterých následuje krátké zadržování dechu. Cvičí se ráno před snídaní. Ujistěte se, že jste někde v bezpečí a v pohodlné poloze například na podlaze, aby jste neupadli.

  • Hyperventilace - nejprve začnete vědomě dýchat. Dýchá se zhluboka do břicha a to dokud se nenaplní kapacita plic. Poté následuje výdech (ne na sílu), v klidu a to trvá až do momentu, kdy si udržíte stejný rytmus. Měli by jste dosáhnout třiceti až čtyřiceti dechů. 
  • Zadržování dechu - po posledním výdechu zadržte dech, co nejdéle budete moct. Není neobvyklé dosáhnout mezi jednou až třemi minutami a při pravidelném tréninku můžete očekávat, že se doba zadržení dechu prodlouží. Když je nutkání dýchat nepříjemné, ještě jednou se zhluboka nadechněte a zadržte jej dalších deset až patnáct sekund.
  • Opakování - cyklus zadržování hyperventilace a zadržení dechu opakujte celkem tři nebo čtyři kola.

2) Vystavení se chladu 

Po předchozím cvičení následuje vystavení chladu. Na začátku je důležité co nejvíce se uvolnit. Chcete-li trénovat vystavení chladu s minimálním rizikem, můžete zkusit začít den studenou sprchou. Samozřejmě i na tento jemnější postup je třeba si trochu zvyknout: Začněte s pouhými patnácti sekundami studené vody na konci pravidelné sprchy a během několika týdnů se dopracujte k minutě nebo více. Pomůže vám soustředit se na dlouhé a hluboké dýchání. Pokud se vám tento postup jeví jako nemožný, zvažte začátek tréninku v létě. Vystavení chladu má své vlastní výhody pro náš nervový systém, imunitní systém a úroveň zánětlivosti v těle. Samotné ponoření do ledové vody, kterých se účastní lidé na kurzu Wim Hofa, má také dvě fáze. Ponoření trvá dvě minuty a v první fázi je ledová voda pro člověka šok a zrychlí se dech. Cílem je maximální uvolnění a zklidnění svého dechu. Po dvou minutách je mysl čistá a člověk je klidný.

Jak to funguje?

Dnes je i dost jasné, jak tohle všechno může fungovat. V našem těle se nachází tzv. vegetativní nervová soustava. Je složena ze dvou částí. První z nich je sympatikus a druhá parasympatikus. Oba mají odlišné vlastnosti. Tělo je ideálně navrženo tak, aby mohlo akutně reagovat na vnější stres - například při zvládání těžkého zranění nebo při přípravě na boj nebo na útěk před predátorem. Když se náš sympatický nervový systém stane vysoce aktivním a rychle pracuje na aktivaci nadledvin, které produkují adrenalin, urychluje mnoho našich tělesných funkcí potřebných k boji proti vnějšímu stresu - svaly jsou vysoce aktivní a zvyšuje se srdeční frekvence. Výhody mohou být také v případě, že je tělo napadeno útočníky, jako jsou bakterie, viry atd. - sympatický nervový systém produkuje prozánětlivé cytokiny a bílé krvinky, aby s nimi bojovaly.

To vše má pozitivní účinky, pokud se to stane akutně, ale realita je taková, že v dnešní společnosti je náš sympatický nervový systém chronicky aktivován hlavně kvůli stresovým faktorům, kterým čelíme v každodenním životě - ať už prostřednictvím pracovního života, rodinného života nebo velkého množství intenzivního tréninku. To způsobuje pokračující úroveň zánětu v našem těle, což vede k několika chronickým zdravotním problémům, které jsou dnes běžné - úzkost, deprese, vysoký krevní tlak, poruchy spánku, abychom jmenovali alespoň některé.

Parasympatický nervový systém (odpočinek a trávení) vyvažuje to, co se děje, a pomáhá vrátit naše tělo do homeostázy (rovnováhy). Aktivace našeho parasympatického nervového systému je klíčem k uzdravení, snížení zánětu a celkového zdraví. Když je parasympatický nervový systém aktivován klesá krevní tlak, snižuje se srdeční frekvence a zvyšuje se určitá produkce hormonů, jako je lidský růstový hormon, který pomáhá svalům při regeneraci a růstu.

Vystavení chladu a dýchací metoda akutně na krátkou dobu aktivuje sympatický nervový systém a produkcí adrenalinu pomáhají zvyšovat produkci bílých krvinek a snižovat zánět. Adrenalin produkovaný po krátkou dobu je pro tělo velmi prospěšný. Použití metody Wima Hofa pomáhá imunitnímu systému a snižuje zánět tím, že se stává regulovanější a méně reaktivní. Když jsou naše těla napadena patogeny, je to velká prozánětlivá reakce, která způsobuje příznaky, které máme, když jsme nemocní.

3) Meditace

Meditace je základní součástí správného provádění dechových cvičení a také vystavení se chladu. Meditace Wima Hofa je podobná meditaci pránájámou a tibetským Tummem v tom smyslu, že vám pomůže soustředit svou mysl. Sám Wim Hof říká, že bez tohoto pilíře by reagoval na chlad jako kdokoli jiný. Trénink mysli je důležitý proto, že mnohem lépe jste schopni odolávat chladu pokud máte automaticky nastaveno "jsem připravený zvládnout to" než "nezládnu to". Samotná meditace se skládá ze dvou složek. První je dechové cvičení a druhá vizualizace. U dechového cvičení je zapotřebí zajistit si klidné místo a pokud možno co největší soustředěnost. Ve vizualizační části si člověk představuje plameny probíhající uvnitř jeho těla. Ačkoli to zní docela jednoduše, je lepší učit se všechny tři kroky pod vedením lektora. 

Každý z těchto 3 pilířů byl samostatně studován, ale metoda Wima Hofa je první, která je kombinuje dohromady, což podle nejnovějších důkazů poskytuje mnohem větší fyziologické a psychologické účinky. Zdá se, že tato volnomyšlenkářská metoda je jen o poslouchání vlastního těla. To je pravda, nicméně pár pravidel skutečně má.

  • Dýchací cvičení by mělo probíhat ráno a to nalačno.
  • Dýchací cvičení ani meditaci nikdy neprovádějte ve vodě. 
  • I otužování se by mělo být s mírou, určitě pro začátek nepočítejte s překonáváním rekordů. Spíše jde o to, v každém kroku překonávat své vlastní hranice a možnosti.

benefity_metody_wim_hofa_infografika_brainmarket_CZ

Metoda vs věda

Hof spolupracoval s vědci na získání své důvěryhodnosti tím, že dokázal, že jeho techniky fungují a skutečně mohou zlepšit zdraví. V současné době probíhá několik studií, které zkoumají fyzikální účinky metody Wima Hofa.

Vědci studují to, jak Hofovy dýchací techniky ovlivňují mozek a metabolickou aktivitu, záněty a bolest. Účastníci studie z roku 2014 prováděli dýchací techniky, jako například vědomé hyperventilace a zadržování dechu, meditovali a byli ponořeni do ledově studené vody. Výsledky ukázaly, že sympatický nervový systém a imunitní systém lze ovlivnit dobrovolně. To by mohlo být způsobeno protizánětlivým účinkem vyvolaným těmito technikami. [1] 

V roce 2017 studoval účinnost Wim Hof účinnost metody ke snížení akutní horské nemoci (AMS - onemocnění, které vzniká v důsledku nadmořské výšky a projevuje se bolestí hlavy, nevolností, zvracením a otupělostí). Skupina 26 turistů použila tuto techniku ​​při pěší turistice po Mt. Kilimandžáro. Případová studie Wima Hofa z roku 2017 zjistila, že je schopen tolerovat extrémní chlad tím, že vytvoří umělou stresovou reakci v jeho těle. Vědci věří, že mozek místo těla pomohl Hofovi reagovat na vystavení chladu. Studie naznačuje, že lidé se mohou naučit ovládat svůj autonomní nervový systém, aby dosáhli podobných změn. [2]

Závěr

Dát si každé ráno studenou sprchu je skvělý start do nového dne. Nemusíte na sebe okamžitě pouštět tu nejstudenější vodu. Začněte normální teplou sprchou jako vždy, umyjte se a prohřejte a poté přepněte na vlažnou a vydržte minutu. S každým dalším dnem přidejte 10 sekund a o něco studenější vodu, až se po měsíci dostanete na ledovou tří minutovou sprchu.

Pokud jde o dýchání, tak doporučuji čtyři série 2 hodiny před spaním na sedačce při otevřeném oknu. Zdá se mi, že je to lepší pokud jste přes den absolvovali nálož stresu, tak dýchání večer vás spolehlivě zbaví všech špatných emocí a totálně vás uvolní. Je velmi důležité, abyste nebyli např. přejezení. Prostě dýchali nalehko :) Pokud chcete dobře spát a být zdraví, je pro vás vhodné 3 až 4 hodiny před spaním nejíst.

Wim Hofa doporučuji, opravdu funguje a je zcela zdarma. Čím dřív ji vyzkoušíte, tím zdravější a vyrovnanější budete :) Pokud se chcete dozvědět o Wimu Hofovi a jeho metodě více, pořiďte si jeho knihu: Ledový muž Wim Hof.

[1] Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans, Matthijs Kox, Lucas T. van Eijk, Jelle Zwaag, Joanne van den Wildenberg, Fred C. G. J. Sweep, Johannes G. van der Hoeven, and Peter Pickkers, 2014

[2] “Brain over body”–A study on the willful regulation of autonomic function during cold exposure, Otto Muzik, Kaice T. Reilly, Vaibhav A. Diwadkar, 2018Author links open overlay